الأحد، 22 أبريل 2012

مطلوب عريس فورا

الحلقة الثالثة

 

بدأت مروه تستعد عشان تركب الطياره فلمت حاجتها ولبست النظاره وابتدت تمشي وهي بتتحرك عمل ادهم نفسه لسه بيصحى وبيمد دراعاته كأنه على السرير ومروه مستغربه من النوم العميق اللي هوه نايمه وكأنه بقاله سنه مداقش النوم وكمان دقنه طويله وشكله غريب اوي فبص ادهم لمروه وقال:
ادهم:?Do u know me مروه:iam sorry ومشيت وهي مكسوفه لانه ادايق من تركيزها معاه ودخلت الطياروهي لسه متغاظه من الراجل الغريب ده وقالت انا مش هفكر فيه تاني..

ادهم لما شافها اتكسفت كان عايز يضحك بس هوه عمل كده عشان هي كانت بتبصله كانه من كوكب تاني وقال لنفسه شكلها بيهمها المظاهرانا مش هفكر فيها تاني
قعدت مروه في الكرسي بتاعها وفتحت القصه عشان تكملها وبعد شويه حست بظل جه جنبها فبصت لقيت الراجل الغريب جاي يقعد جنبها ................
فكرت( مروه ييييييه انت تاني يا ساتر )
قعد ادهم وهو فرحان انه هيقعد جنب البنت القمر دي وكمان حس ان شكلها خفيف فقرر يعمل نفسه نايم بس المره دي غير طريقة نومه!!!!!!!!!!
فضلت مروه تقرا القصه وقررت انها مش هتبص عليه خالص بس فجأه سمعت اغرب صوت سمعته في حياتها:خخخخخخخ خخخخخخخخخخ خخخخخخخخ
قالت لأ بقى ده كده كتير وقررت تغير كرسيها بس عشان هو طويل جدا معرفتش تعدي من جنبه من غير ما تقلق منامه فغصب عنها داست على رجله
فقام ادهم وعمل نفسه مخضوض وهي فضلت تعتذرله وهوه باصصلها وماسك نفسه من الضحك ومش بيرد على كلامه وراح قال:
ادهم:انت مصريه؟
مروه:انت مصري؟
ادهم:انتي صحيتيني من النوم على فكره اصلي نومي خفيف اوي
مروه:نومك خفيف؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ادهم:اه بجد اقل صوت بيصحيني
مروه:اقل صوت ممممممممممم وصوت السيمفونيه اللي كنت بتعزفه وانت نايم ده ايه؟ موسيقى هاديه
ادهم:قصدك ايه؟
مروه:انت من ساعة ما قعدت جنبي ونمت وانت عمال تشخر بطريقه غريبه وانا كنت عايزه اغير مكاني عشان مش عارف اقرا القصه
ادهم:انا بشخر؟؟؟؟؟؟ عمري ما شخرت طول حياتي انتي اكيد بيتهيألك
مروه:نعم ده انا كنت هفقد حاسة السمع من صوت شخيرك
ادهم:انا آسف ( ومد ايده وسلم عليها)وقال:
ادهم:ادهم العايدي , صحفي في المجله العالميه
مروه:اهلا بيك ,مروه صحفيه في مجلة الامل
ادهم:طب اتفضلي اقعدي بقى مادام طلعنا زمايل
مروه دخلت وقعدت وفتحت القصه تاني
ادهم:انتي بتقري ايه؟
مروه:ده قصه ايطاليه
ادهم:ياه انتي بتعرفي ايطالي
مروه:اه بعرف ايطالي مالك مستغرب ليه ؟
ادهم:اصل اللغه مش منتشره هنا في مصر
مروه:معاك حق بس انا بحبها جدا
ادهم:للدرجه دي؟
مروه:واكتر كمان
ادهم :ويا ترى سافرتي ايطاليا قبل كده؟
مروه حست انها محتاجه تتكلم مع اي حد حتى لو كان راجل مريب زي ده يمكن يعرف يلاقيلها حل للمشكله:
مروه:للاسف لسه مزرتش ايطاليا ولا مره بس جايلي وظيفه هناك
ادهم:طيب حاجه عظيمه خالص
مروه: ولا عظيمه ولا حاجه دي حاجه مسببالي اكتئاب
ادهم:ليه بقى اذا كان نفسك تزوريها واديكي هتشتغلي هناك؟
مروه:تخيل الشرط الوحيد عشان يقبلوني في الوظيفه اني اكون متجوزة!!!!!!!!
ادهم:هو انتي مش متجوزه؟
مروه:انا عمري ما فكرت في الجواز ولا هفكر لولا الظروف ده
ادهم:طيب خلاص اول ما يتقدم عريس وافقي
مروه اتدورت وبصتله اوي:عريس ايه اللي اوافق عليه ؟ده من سابع المستحيلات طبعا
ادهم:طيب ايه الحل من وجهة نظرك؟
مروه:لسه بفكر انا محتاجه واحد في شروط خاصه يقبل اننا نتجوز كده وكده ويسافر معايا وبعدين ننفصل ومستعده ادفعله اي مبلغ يطلبه
ادهم:ثواني بس يعني ايه جواز كده وكده؟
مروه:يعني جواز على الورق عشان اقدر استلم الشغل
ادهم:وهتلاقي فين الراجل الاهبل ده
مروه:انت بتتريق عليه؟ انا اصلا غلطانه اني اتكلمت معاك( وبصت في القصه وهي متغاظه)
ادهم:براحه بس عليه انا مش بتريق عليكي بس الفكره بتاعتك ده محدش هيوافق عليها ابدا
مروه:اكيد في واحد بيحب الفلوس اوي هيوافق على الفكره
ادهم:ربنا يعترك في العريس المناسب ده (ومسك مجله عشان يقراها)

مروه ركزت في القصه شويه وبعدين جاتلها فكره مجنونه وده يكن اكتر فكره مجنونه جاتلها في حياتها..........................



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق