الخميس، 26 أبريل 2012

بتحبني ؟

 

 

الحلقة السادسة و العشرون

 

 

كأن الزمن وقف في مكتب خالد وليلى مستنياه يتكلم وحست انه خلاص هيعترف بحبه ليها ويتقدملها وقبل ما يبتدي خالد يتكلم رن جرس تليفونه:
خالد:ثواني , هرد عالموبايل,الو؟

ساره:الو يا خالد الف مبروك
خالد:مبروك على ايه؟
ساره:انت بقيت مدير عام لكل فروع الشركه
خالد:بجد؟
ساره:آه والله ده حتى بابا هيطلبك عشان تحضر اجتماع لمجلس الاداره
خالد:انتي متأكده؟
ساره:عشان تعرف بس غلاوتك عندنا , باي مؤقتا
خالد قفل وبص لليلى وقالها: بصي ايه رأيك نتعشى سوا انهارده؟
ليلى:نتعشى؟
خالد:ارجوكي في كلام كتير عايز اقولهولك
ليلى:طيب هستأذن بابا وأرد عليك
خالد:لأ
ليلى:لأ ليه؟
خالد وهو بيضحك:اديني رقمه وانا هستأذنه
ليلى فرحت اوي اديتله الرقم وخرجت من مكتبه وراحت على مكتب مروه عشان تقولها.........................

في مكتب خالد رن تليفون المكتب:
خالد:الو
المهندس محمود:ايوه يا خالد
خالد:ازي حضرتك يا ندم
المهندس محمود:اخبار الشغل ايه؟
خالد:كله تمام الحمد لله
المهندس محمود:تعالى الفرع الرئيسي دلوقتي
خالد:خير يا فندم
المهندس محمود:كل خير ان شاء الله
وقفل خالد وهو فرحان عشان اتأكد انه هيكون مدير عام للفروع وخرج من مكتبه وركب عربيته وراح للمهندس محمود.............

دخل خالد مكتب المهندس محمود:
خالد:ازي حضرتك يا فندم
المهندس محمود:ازيك يا خالد
خالد:خير يا فندم
المهندس محمود:طبعا انا عارف انت اد ايه مخلص فعملك
خالد:متشكر يا فندم
المهندس محمود:بص يا خالد انت عارف اني معنديش غير بنت واحده ساره وكل املاكي هتكون ليها بعد ما اموت
خالد:ربنا يديك الصحه يا فندم
المهندس محمود:سيبني اخلص كلامي, عارف المثل اللي بيقوا اخطب لبنتك ومتخطبش لابنك
خالد ابتدى يفهم وحس انه في موقف محرج جدا:
خالد:ايوه عارف المثل
المهندس محمود:انا عايزك تتجوز ساره وتكون مدير عام للشركه وبعد ما اموت تكون انت صاحب كل حاجه
خالد:بس يا فندم................
المهندس محمود:متردش دلوقتي فكر براحتك ومستني ردك
خالد:ان شاء الله
وخرج خالد وهو حاسس انه مش عارف يفكر وخصوصا انه متوقع الترقيه ده من السنه اللي فاتت بس حكاية جوازه من ساره مستحيله خصوصا انه اتأكد من حبه لليلى , وفضل خالد يلف بالعربيه وفي الآخر راح بيته ولقي مامته قاعده لوحدها:
مامته:ايه اللي رجعك بدري يا خالد؟
خالد:خلصت شغل
مامته:مالك يا حبيبي؟
خالد:اصلي جالي ترقيه في الشركه
مامته:طب الف مبروك يا ابني
خالد:بس عشان آخدها لازم اتجوز ساره بنت صاحب الشركه
مامته:انا مش فاهمه حاجه , ايه علاقة الترقيه ببنت صاحب الشركه؟
خالد:هو قالي اتجوز بنتي وتكون مدير
مامته سكتت شويه وباصتله :وانت هتعمل ايه؟
خالد:الترقيه ده مستنيها من مده
مامته:وبعدين؟؟؟؟؟؟؟؟
خالد:مش عارف يا ماما
مامته:طب فكر كويس قبل ما تاخد قرار وتندم عليه
خالد:تقصدي ايه؟
مامته: الجواز عمره ما يتبني على مصلحه او ترقيه الجواز حب وموده ورحمه
خالد:المشكله اني لو رفضت طلبه هضطر اسيب الشركه
مامته:وفيها ايه؟ انت بقى ليك اسم وممكن تشتغل في اي مكان
خالد:مش عارف افكر خالص
مامته:قومي خد شاور واتغدى وسيبها على الله
خالد قام ودخل الحمام وفتح الدش ووقف تحته وفضلت الميه تنزل عليه وهو بيفكر يا ترى يختار ليلى ولا ساره والشركه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ليلى فضلت قاعده في اوضتها مستنيه تليفون باباها يرن عشان خالد يتصل بيه زي ما قالها وفضلت مستنيه لغاية الساعه 9 بالليل ما اتصلش فقلقت عليه اوي بس طبعا مرضيتش تتصل بس عرفتش تنام طول الليل...........................

يا ترى خالد هيختار ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق