السبت، 28 أبريل 2012

السكرتيرة الحسناء

 

 

الحلقة الثالثة

تاني يوم صحيت شهد الساعه 6 الصبح ولبست جينز ازرق فاتح وقميص ابيض قصير وسابوه ابيض عالي وشنطه بيضا وطبعا شعرها مفرود عشان ملوش حل تاني وحطت ميك اب هادي لونه بينك وشربت نيسكافيه ونزلت عشان متتأخرش ووصلت الشركه الساعه 7 الصبح ودخلت مكتبها وكان صغير بس ليه بابين واحد منهم على مكتب معتصم فقعدت وابتدت تحضر الاوراق اللي قالت عليها مدام احلام وكتبت مواعيد معتصم على الكومبيوتر والساعه 8 سمعت حركه في مكتب معتصم بصت من الباب اللي بين مكتبها ومكتبه لقيته دخل وهو لابس بدله كحلي مخططه بابيض وتحتها قميص ابيض وقلع الجاكت وعلقه على الشماعه وقعد على مكتبه وابتدى يفتح اللاب توب بتاعه فدخلت شهد وقالت:صباح الخير يا فندم
معتصم:صباح الخير يا شهد يا ريت بلاش يا فندم ده

شهد:ازاي يا فندم؟
معتصم:انتي محسساني اني عجوز
شهد:لأ طبعا حضرتك مش كبير خالص
معتصم:طيب قوليلي معتصم
شهد:زي ما تحب يا معتصم اتفضل ده مواعيد انهارده وده الاوراق اللي هتراجعها قبل الاجتماع بتاع انهارده
معتصم:خلصتي كل الحاجات ده؟
شهد:انا هنا من الساعه 7
معتصم:طيب ممكن تعمليلي فنجان قهوه مضبوط
شهد:نعم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معتصم:بعد اذنك يعني اصلي لسه مفطرتش
شهد:اوكيه ( وخرجت وهي متغاظه عشان هي سكرتيره مش شغاله هنا)
وبعد ما خرجت فضل معتصم يضحك عشان حس انها ادايقت مع ان سميره السكرتيره اللي قبلها كانت بتحضره ياكل عشان كان بينسى ياكل طول اليوم بس حس ان شهد مختلفه فيها حاجه بتشده ميعرفش ايه؟ بس اكتر حاجه لفتت نظره شعرها ولونه وتسريحته حلوين اوي وكمان عينيها اللي علطول بتلمع............
سمع معتصم خبطه عالباب ولقي شهد داخله بصينيه عليها قهوه وكرواسان وكوباية ميه وقالت:اتفضل
معتصم:ميرسي,مش هتفطري معايا
شهد:لا انا فطرت عن اذنك
معتصم:اتفضلي
خرجت شهد ودخلت مكتبها وهي متغاظه وبعد شويه جت مدام احلام تطمن عليها ولما حكتلها شهد اللي حصل ضحكت احلام وقالت:
احلام:ايه اللي زعلك في كده؟
شهد:هو انا الشغاله بتاعته؟
احلام:بس اي سكرتيره بتعمل كده لمديرها
شهد:يعني ايه؟
احلام:بصي يا شهد يا حبيبتي الوظيفه ده مليون بنت يتمنوها فلازم تحافظي عليها وبلاش الحساسيه بتاعتك ده
شهد:حاضر يا طنط
احلام:يلا اسيبك انا بقى عشان عندي شغل كتير
شهد:باي
بعد شويه رن الجرس اللي بينادي بيه معتصم على شهد فردت:
شهد:تحت امر حضرتك
معتصم:تعالي لو سمحتي
شهد:حالا
ودخلت شهد المكتب وطلب منها معتصم تكتب على الكومبيوتر اللي هيقوله وابتدت شهد تكتب كل الكلام واكتشفت ان معتصم جد جدا في شغله والوقت معاه بيعدي بسرعه من غير ما تحس وبعد ما خلص بصت في الساعه لقيت ان بقالها ساعتين بتكتب متواصل وحست ان ظهرها وجعها اوي فمعتصم قال:
معتصم:كتبتي كل حاجه؟
شهد:ايوه
معتصم :طيب ممكن تاخدي راحه نص ساعه وترجعي تاني
شهد:انا لسه متعبتش
معتصم:لا ده وقت الراحه بتاعك روحي كلي اي حاجه في البوفيه
شهد:وحضرتك مش هتاكل
معتصم:لا انا ورايا شغل كتير
شهد:طب عن اذنك
معتصم :اتفضلي ,وقعد يكمل شغله على الكومبيوتر
نزلت شهد البوفيه ولقيت اغلبية الموظفين قاعدين بياكلوا فقعدت في ترابيزه عليها بنتين من سنها اتعرفت عليهم منه وساره وهما في قسم العلاقات العامه واول ما عرفوا انها سكرتيرة معتصم ابتدوا يسألوها بيعاملها ازاي ورأيها فيه ايه؟
شهد قالت:ايه يا جماعه مالكم ؟هو بيعاملني عادي خالص
منه:اصل انا كان نفسي اشتغل معاه
ساره:وانا نفسي بس اتكلم معاه خمس دقايق
شهد:للدرجه ده؟
منه:يا بنتي ده كل الموظفات هيموتوا عليه
ساره:ده عليه احلى عينين شفتهم في حياتي
شهد:مخدتش بالي
منه:يا سلام معقول؟
شهد:انا من ساعة ما جيت وانا بشتغل
ساره:بجد؟
شهد:اه والله
منه:انا بسمع انه جد في شغله بس معقوله للدرجه دي؟
شهد:ده مش بيحس بالوقت خالص
ساره:برده يا بختك
منه:وربنا يكون في عونك
شهد ضحكت وابتدوا يتكلموا في مواضيع تانيه وهما بياكلوا ساندويتشات ويضحكوا..........................

يا ترى هيحصل ايه لشهد تاني يوم في الشغل ؟؟؟؟؟؟

 



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق