السبت، 28 أبريل 2012

السكرتيرة الحسناء

 

الحلقة الأولى

 

صحيت مدام احلام من النوم على صوت جرس الباب بصت في الساعه لقيتها 8 الصبح فاستغربت مين هيزورها بدري كده فلبست نظارتها والروب بتاعها وقامت تفتح الباب ولما فتحت لقيت قدامها بنت اختها الصغيره شهد وكانت بتعيط جامد اوي فاخدتها في حضنها ودخلتها جوه وراحت تعملها كوباية عصير عشان تهدي اعصابها وبعد ما شربت لعصير قالت مدام احلام:
احلام:هديتي؟

شهد:ايوه
احلام:ممكن اعرف ايه اللي حصل بالضبط؟
شهد ابتدت تعيط تاني..........................
بصتلها احلام ولقيتها نسخه من اختها الصغيره الله يرحمها شعرها طويل وبني وكيرلي وعينيها عسلي فاتح وبشرتها بيضا بس فيها نمش وطولها 165سم وجسمها مضبوط وشهد كملت 21 سنه من شهرين وبعد وفاة باباها ومامتها عاشت مع اخوها ومراته واحلام حاولت تاخدها تعيش عندها بس اخوها مرضيش ابدا وبالرغم من ان مراته بتكره شهد الا انه صمم على رأيه وطبعا احلام سكتت بس واضح ان المره ده مرات ابن اختها زودتها مع شهد خالص...........
احلام:عملتلك ايه المره دي؟
شهد وهي بتعيط:طردتني عشان مش موافقه اتجوز اخوها
احلام:هي حصلت خلاص انتي مش هترجعي بيتهم تاني ومادام اخوكي مش عارف يحافظ عليكي انا هخليكي معايا وهحطك فعينيه
شهد:وهتقولي ايه لابيه هشام؟
احلام :ملكيش دعوه قومي خدي دش وادخلي نامي في الاوضه التانيه
شهد قامت ودخلت الحمام وهي تحت الميه قعدت تفكر كانت هتعمل ايه لو مكنتش طنط احلام موجوده في الدنيا بعد موت مامتها وباباها
وقررت شهد انها لا يمكن ترجع عند هشام ومراته تاني ابدا......................
الساعه 12 الظهر رن جرس الباب فخافت شهد فاحلام قالت:
احلام:ادخلي جوه ومتخرجيش
شهد:هتعملي ايه معاه؟
احلام:متخافيش يا حبيبتي
فتحت احلام الباب ولقيت هشام واقف فقالتله:
احلام:ادخل يا هشام
هشام:صباح الخير يا طنط ,فين شهد؟
احلام:اختك عندي من بدري بعد ما مراتك طردتها
هشام:شيماء مكنش قصدها تطردها
احلام :بص يا هشام مراتك مضايقه من وجود اختك صح ولا لأ؟
هشام:لأ طبعا ده بيتي
احلام:و بيتها هي كمان ومن حقها تعيش فيه براحتها
هشام:يعني اسيب اختي تعيش بعيد عني؟
احلام:بص يا هشام انا من بعد وفاة جوزي وانا عايشه لوحدي سيب شهد تعيش معايا وبكده كلنا هنرتاح
هشام:والناس تقول ايه؟
احلام:الناس مش هتتكلم لو انت قلت اني انا اللي طلبت ان شهد تعيش معايا عشان انا حاسه بوحده
هشام:حضرتك شايفه كده؟
احلام :صدقني ده احسن حل
هشام:طب ممكن اشوف شهد قبل ما امشي؟
احلام:شهد تعالي سلمي على اخوكي
شهد جت واول ما شافت هشام حضنها جامد وقالها:انا آسف على كل اللي حصل
شهد:انت ملكش ذنب
هشام:خلي بالك من نفسك
شهد:متقلقش عليه
ومشي هشام وهو بيمسح دموعه عشان شهد هتعيش بعيد عنه بس المشاكل بينه وبين شيماء بسبب شهد زادت اوي وهو تعب .
احلام:يلا بقى عشان هننزل نتغدى في النادي
شهد بصت لهدومها وقالت :لأ انا مش عايزه اخرج
احلام:بصي يا شهد انا ربنا مرزنقيش بأطفال فعايزاكي تعتبريني زي مامتك الله يرحمها ,اتفقنا؟
شهد:اتفقنا
احلام:اول حاجه هنروح نشتريلك لبس كتير وبعد كده هنتغدى في النادي وبعدين نفكر هتعملي ايه الفتره اللي جايه
شهد حضنت احلام جامد وحست ان الدنيا هتضحكلها لأول مره من يوم موت مامتها



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق