الأحد، 22 أبريل 2012

مطلوب عريس فورا

الحلقة الرابعة

جت لمروه فكره مجنونه وقررت انها تنفذها واول ما الطياره وصلت نزلت هي وادهم سوا وسألته:
مروه:انت هتنزل فين؟

ادهم :لسه محجزتش , وانتي؟
مروه: انا هنزل في الهيلتون
ادهم:لا الهيلتون غالي جدا بالنسبه ليه
مروه:لا غالي ولا حاجه على فكره انا ممكن اكملك انا عامله حسابي وجايبه فلوس زياده
ادهم:عايزه تدعيلي الفندق؟
مروه:وفيها ايه ده احنا زمايل مهمنه واحده
ادهم بص في عينيها وحس انها بتدبر حاجه فقال لنفسه (دي شكلها شخصيه مسليه جدا لما اشوف آخرتها معاها)
ادهم:خلاص موافق بس الحساب عليكي
مروه وفي عينيها نظرة سعاده :موافقه طبعا
وصلوا الفندق وحجز ادهم اوضه جنب اوضة مروه واتفقوا يتقابلوا على الغدا........................
مروه قعدت تفكر وهي بتلبس ازاي تقنع ادهم بفكرتها المجنونه ويا ترى هيوافق؟؟؟؟
ولبست مروه جيبه بيضا واسعه وعليها بلوزه كات قصيره لونها احمر وصاندال احمر وفردت شعرها وحطت ميك اب خفيف ونزلت المطعم
ادهم خد حمام ولبس شورت اسود وتيشيرت ابيض وكوتشي ابيض ونزل يقابل مروه وهو نفسه يعرف دماغها فيها ايه؟؟؟؟؟؟؟؟
اول ما وصل ادهم للترابيزه اللي قاعده عليها مروه لقيها بتضحكله ضحكه جميله فقلقه زاد اكتر وخصوصا انها علطول مشغوله ومشفهاش بتضحك من ساعة ما قابلها في المطار فضحكلها وقال:
ادهم:اتأخرت عليكي؟
مروه:لا ابدا انا لسه نازله
ادهم :ها هتغدينا ايه؟؟؟
مروه:اطلب اللي نفسك فيه
ادهم:بجد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مروه: اه طبعا
ادهم بص لقايمة الاكل واختار كل يكفي اربع رجاله ومروه عماله تضحك وهو بيقول للجرسون طلبه ومروه طلبت شوربه وسلطه واستيك مشوي وعصير
وفضلوا ساكتين لغاية الاكل ما وصل وفضلت مروه تتفرج على ادهم وهو بياكل كانه بقاله سنه ما اكلش حاجه وبعد ما خلص قال:
ادهم:ياااااه ده انا كنت جعان اوي
مروه:اطلبلك حاجه تانيه؟
ادهم :لا بس ممكن اشرب شاي عشان احبس
مروه:اوكيه (وطلبت شاي لادهم )وبعدين بصت في عينيه وقالت:
مروه:انا عايزه اطلب منك خدمه
ادهم:اتفضلي
مروه:ممكن تتجوزني؟؟؟
ادهم:نعمممممممممممم ؟؟؟
مروه:قبل ما ترد عليه احنا هنتجوز شهرين او تلاته وهتسافر معايا ايطاليا وبعد ما استلم الشغل نطلق وترجع مصر تاني ومش هكلفك ولا مليم ولاهطلب منك اي حاجه, ارجوك ده الفرصه اللي بتمناها طول عمري وانت ممكن تساعدني اني اوصلها ...........
ادهم:طيب انت هتسافري وتشتغلي وانا هكسب ايه؟
مروه:بص هديك اي مبلغ تطلبه وكمان ممكن اساعدك انك تشتغل في ايطاليا

ادهم بصلها كده مش مصدق نفسه وحس انها مش طبيعيه او انها انسانه متسرعه ازاي تطلب كده من واحد متعرفوش مش ممكن يكون مجرم او مريض بس لما بصلها حس انها يائسه وزي ما تكون حياتها متعله بسفرية ايطاليا ده وقعد يفكر يعمل ايه مع ست مروه دي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مروه:ها فكرت ولا لسه؟
ادهم:وانا اضمن منين انك مش هتأذيني او تكوني عايزه مني حاجه معينه؟
مروه:مش فاهمه؟
ادهم:مش ممكن تكوني عايزه تهربي مخدرات في شنطتي وحكاية شغلك ده تمويه
مروه:تمويه؟؟؟؟ ايه الافكار القديمه ده بص يا سيدي انا اسمي مروه والدي محامي كبير ووالدتي اتوفت من اربع سنين ومليش في الدنيا غير بابا وعندي مبلغ في البنك بابا اداهولي يوم تخرجي من الكليه وممكن تسأل عليه انا سمعتي ممتازه مليش تجارب من اي نوع واكتر حاجه بحبها في الدنيا بابا وشغلي واللغه الايطاليه

ادهم حس انها بريئه جدا وان كلامها بيأكد رأيه فيها انها متسرعه ومعندهاش تجارب فقرر يجاريها في اللعبه دي لحد ما يشوف آخرتها معاها............
ادهم :طيب اديني فرصه افكر
مروه:ممكن ترد عليه خلال الاسبوع اللي انا قاعداه في شرم الشيخ
ادهم:اشمعنى؟
مروه وهي رجعت تاني تبقى يائسه:عشان ادور على حد غيرك اتجوزه
ادهم كان عايز يضحك وحس انها مكبره الموضوع جدا ومتعلقه بالشغل ده مع انها ممكن تلاقي شغل احسن منه مية مره وهنا في مصر بس هيه ملهاش علاقات في مجال الصحافه وعجبته فكرة انه يتجوزها وفي نفس الوقت صعبت عليه فقرر انه يوافق بس بعد ما يتعرف عليها اكتر...................
ادهم :خلاص آخر الاسبوع هرد عليكي
مروه كانت هتطير من الفرح :مش عارفه اشكرك ازاي انت نعمه جاتلي من ربنا
فضلت مروه تحكيله عن احلامها في الشركه الجديده وعن باباها ومي صاحبتها وكل حاجه عنها وفجأه سألته:
مروه:انت بتبصلي كده ليه؟
ادهم :بحاول افهمك
مروه:اه نسيت انا بتكلم بسرعه ههههههههه هحاول ابطء شويه
ادهم :لا ابدا بس بحاول افهم شخصيتك
مروه :ليه؟
ادهم:مش احتمال تبقي مراتي
مروه:مراتك كده وكده ولمده قصيره
ادهم:برده ده ميمنعش اني افهمك , هو انت قلتي لباباكي على شرط الشركه الايطاليه؟
مروه:للاسف ده اول مره اخبي عنه حاجه
ادهم:امال هنتجوز ازاي؟
وحست مروه انها مفكرتش في الموضوع ده خالص........................
مروه:مش عارفه ,سيبني افكر واقولك
ادهم:طيب
وفضلت مروه سرحانه وبتفكر وفجأه وبصوت عالي قالت:
مروه:لقيتها................
ادهم بص حواليه وقال :هيه ايه دي؟
مروه :الفكره اللي هنقولها لبابا عشان نتجوز
ادهم :ها قولي اتحفيني بأفكارك
مروه:هنقول اننا اتقابلنا هنا وحبينا بعض واتفقنا على الجواز , ها ايه رأيك ؟
ادهم:طيب تمام , وفكرتي هتعملي فرح ولا لأ؟
مروه:لا لا انا مبحبش الافراح خالص هوه كتب كتاب وخلاص
ادهم:يا سلاااااااااااام هوه فيه بنت في الدنيا منفسهاش تلبس الفستان الابيض؟
مروه:ده البنات التافهه بس لكن انا غير كده انا عمليه وبفكر بعقلي مش بعواطفي
ادهم:مممممممم فهمت
مروه:في اسئله تاني؟
ادهم كفايه كده انهارده هكمل اسئله بكره تصبحي على خير ( وسابها وطلع اوضته)
مروه:بصتله من ظهره لقيت انه من حيث الشكل مناسب جدا والشخصيه مش بطاله بس لازم تغيرله استايل لبسه خااااااااااالص ............
وتاني يوم رن التليفون في اوضة ادهم ورفع السماعه وهو نايم وقال:
ادهم:الو
مروه:صباح الخير
ادهم لسه نايم:مييييين؟
مروه:انا مروه يا ادهم اصحى بقى
ادهم:مروه مين؟
مروه:مروه اللي طلبت ايدك امبارح
ادهم قعد في السرير وافتكر اللي حصل امبارح فقال:
ادهم:صباح الخير يا مروه
مروه:يلا انزل عشان عندي مؤتمر لازم اغطيه وانت هتيجي معايا عشان نكمل كلامنا
ادهم حس انها بتحاول تمشي كلامها عليه فقال:
ادهم:ما نكمل كلامنا لما ترجعي
مروه:لا انا عايزه ناخد على بعض عشان لو حصل نصيب منبقاش اغراب
ادهم:خلاص 5 دقايق ونازل المطعم
مرون قفلت وهيه بتفكر ازاي تقدر تجهز نفسها للسفر بسرعه ولبست جينز كحلي وبادي اصفر و صاندال اصفر
ادهم لبس شورت احمر كاروهات وتيشرت احمر وكوتشي ابيض
وراحوا المؤتمر وكان ادهم طول الوقت بيبص لمروه ويتابع ذكائها ف شغلها ولما خلصت ادورت لقيت ادهم بيبصلها بصه مش فاهمه معناها..............

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق