الأحد، 22 أبريل 2012

مطلوب عريس فورا

الحلقة الثانية


فضلت مروه مش مصدقه اللي بتقراها الايميل بيقول ان الشركه موافقه عليها بس لازم تكون متجوزه عشان ده من قوانين الشركه ان كل الموظفين يكونوا متجوزين وانها تستعد لاستلام الشغل بعد شهرين من استلام الايميل وفي حالة عدم توافر الشرط ده بتعتذر الشركه وبتتمنالها التوفيق.........................
مروه فاقت من الصدمه وابتدت تفكر هتحل المشكله ده ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


لان مروه معندهاش اي علاقات لانها كانت طول الوقت بتذاكر واول ما اتخرجت اشتغلت علطول وكمان هيه مش بتحب الرجاله اساسا لانهم مغرورين و فاكرين نفسهم احسن من الستات وهي كانت معروفه ايام الكليه ب ( عدوة الرجل ) ولما استلمت شغلها حاول اكتر من زميل ليها يقرب منها لكنها كانت دايما تصدهم لانها كانت رافضه فكرة الاتباط خاااالص و جه دلوقتي الشرط الغريب ده عشان تستلم وظيفة احلامها ويمنعها انها لسه آنسه من السفر لأكتر بلد نفسها تسافرلها وفضلت تفكر مين ممكن تتجوزه بسرعه خلال شهرين ويكون جواز مش حقيقي يعني مجرد ما تسافر تتفق معاه انهم يطلقوا عشانتقدر تستلم الشغل هناك............
مين ؟ مين ؟ مين ؟ وللاسف لانها ملهاش علاقات ملقيتش حد تتجوزه يمكن اسماعيل ابن خالتها يوافق ؟ بس يا ساتر ده رخم اوي وكمان مغرور بجماله لا لا بلاش اسماعيل.......اسامه زميلها في المجله؟؟؟ بس بعد اللي عملته فيه لما طلب يتقدملها من سنه لا يمكن يوافق.....الدكتور هشام جارها في العماره؟ بس ده عصبي جدا وحتى مش بيرد عليها لما تقوله صباح الخير ..برده مينفعش..............وبعدين يا مروه هتعملي ايه دلوقتي ؟ يـــــــــــــــــــــــا رب عايزه عريس خلال شهرين ويكون ابن حلال ويوافق على الفكره المجنونه بتاعتي انه يكون عريس كده وكده يا رب وفقني الاقيه.....

تاني يوم وصلت مروه المجله وتحت عينيها اسود من كتر السهر والتفكير في حل للمشكله واول ما دخلت مكتبها رن جرس التليفون:
مروه :الو
مدام احلام:ايوه يا مروه تعاليلي حالا
مروه:حاضر يا فندم
مروه راحت لمكتب رئيسة التحرير وهي بتكلم نفسها(يعني هوه ده وقت مناسب تطلبي فيه؟؟؟مفيش اي احساس ان الناس عندهم حاجات مهمه يفكروا فيها يا ساتر)
خبطت مروه عالباب ودخلت:
مروه:صباح الخير يا فندم
رفعت مدام احلام راسها من على الورق اللي ادامها وبصت لمروه من تحت النظاره بصه فاحصه.............
مروه قالت لنفسها(انا عارفه البصه ده ربنا يستر ويكون مجرد مناقشه عاديه من بتوعها مش مهمه عاجله عايزاني انفذها)
مدام احلام:اتفضلي اقعدي يا مروه
مروه:متشكره يا فندم
مدام احلام:اخبارك ايه؟
مروه (خير اللهم اجعله خير) :بخير يا فندم الحمد لله
مدام احلام:انتي وراكي حاجه الاسبوع اللي جاي؟
مروه (ايوه خشي في الموضوع علطول) :لا يا فندم
مدام احلام:انا اخترتك تسافري اسبوع شرم الشيخ تغطي المؤتمر اللي هيتعمل هناك وانا طبعا عارفه انك معندكيش مسؤوليات هنا
مروه(اه يا ختي فاهمه قصدك ان انا عانس لسه ما هو قركوا ده اللي جابني ورا ):تحت امرك يا فندم
مدام احلام :خدي الورقه ده فيها كل التفاصيل اللي هتحتاجيها اتفضلي دلوقت
مروه:بعد اذنك يا فندم
وخرجت مروه متغاظه (يعني ده وقت سفر انا لازم ادور على عريس بسرعه )
وهي ماشيه متنرفزه قابلت مي :
مي:يا ساتر يا رب اي التكشيره ده؟
مروه:بقولك ايه انا عفاريت الدنيا بتتنطط في وشي سيبيني في حالي
مي:ايه اللي حصل بس؟
مروه :كارثه........ اللي حصل كارثه
مي : خير ؟
مروه:قبلت في الوظيفه اللي قولتلك عليها
مي:وزعلانه ده انت كئيبه ههههههههههه
مروه:يا سلام عليكي رايقه بطريقه المشكله اني عشان استلم الوظيفه لازم اكون متجوزه
مي:نعممممممممممم!!!!!!!!!!!!!!!
مروه :اه ولازم اسافر خلال شهرين ومعايا عريس
مي:طب خلاص وافقي على اي عريس من اللي بيتقدمولك
مروه:ايه الكلام ده؟ انا اتجوز واكون تحت رحمة راجل يقولي اعملي ومتعمليش ,لبسك ضيق وسعيه,سيبي شغلك,اعمليلي اكل,اغسلي لهدوم واكويها
عايزاني اكون خدامه لانسان كله غرور وانانيه
مي:ايه بنتي الحقد ده على الرجاله؟ دول برده عندهم مميزات جامده هههههههههههه
مروه:انا مش لاقيه ولا ميزة
مي:ايه يا مروه؟دول هما اللي بيحبونا ويدلعونا ويتجوزونا ويخلونا نحمل ههههه
مروه:ايه التفكير المتخلف ده ؟ الست ممكن تعيش وتكون سعيده من غير راجل في حياتها وكمان ممكن تكفل طفل وتكون ام
مي:ونداء الطبيعه؟
مروه:قصدك العلاقه اللي بين الراجل والست؟
مي:اه طبعا
مروه:بصي يا بنتي من تجربتي الطويله في الدنيا ده اقدر اقولك انا الست ممكن تعيش من غير الراجل ومتفكرش فيه اصلا
مي:طيب وهتعملي ايه في مشكلتك ده من غير راجل؟
مروه:لما ارجع من شرم ابقى افكر
مي :انت مسافر شرم الشيخ؟
مروه:اه يا ستي مدام احلام اختارتني عشان انا عانس
مي:ههههههههه والله ست دمها خفيف اوي
مروه:دمها خفيف؟ ده عليها بصه من تحت النظاره تجيب اكتئاب
مي:طيب وهتسافري امتى ؟
مروه: بكره ان شاء الله هركب الطياره 12 الظهر
مي:طيب هبقى اكلمك اطمن عليكي
مروه:اوكيه , باي بقى
مي :باي
رجعت مروه البيت وهي لسه بتفكر ومش لاقيه حل وقالت لباباها انها هتسافر بكره ووافق وراحت تنام عشان تعبت من كتر التفكير وفضلت تحلم احلام غريبه عن مدام احلام والشغل والسفر .................... صحيت على جرس المنبه فقامت غسلت وشها وحضرت شنطه صغيره حطت فيها هدومها وكمان اللاب توب بتاعها ولبست عشان تروح المطار فاختارت حاجه مريحه فستان طؤيل لونه اصفر كات مفتوح من الجنب لونه وصاندال اصفر وسرحت شعرها ديل حصان لفوق عشان شعرها طويل وبيدايقها لما تفرده وحطت اي شادو دهبي خفيف لايق مع لون عينيها العسلي وملمع للشفايف ولبست نظاره شمس بني وخدت معاها قصه تتسلى فيها في الطياره وركبت تاكسي للمطار...................
وصلت المطار ولقيت في وقت على معاد الطياره فقعدت في كرسي فاضي وكان جنبها واحد نايم ومغطي وشه بكاب اسود وشنطته غريبه تحته على الارض وشكله مريب وهدومه مش مترتبه بس قالت انها مش هتبصله خالص لحسن يصحى على فجأه ويدايق منها ومسكت القصه وابتدت تقرا............

صحي ادهم من النوم لما حس بحركه جنبه وشم بيرفيوم حريمي يجنن وقال ايه ده ؟ معقوله في بيرفيوم حلو كده يا رب تطلع حلوه ومتكونش اجنبيه وعجوزه فبص من تحت الكاب لقي قمر قاعد جنبه بنت بيضا وشعرها ناعم وبني وطويل وتحت عينيها نمش خفيف وكانت بتقرا في قصه مكتوبه بالايطالي فاستغرب اوي وقعد يفكر يا ترى هيه جنسيتها ايه؟
وهوه بيفكر فيها رن موبايلها فردت:
الو
ايوه يا مي
بتضحكي على ايه؟
لا لسه ملقتش عريس الغفله
انا في المطار ولسه ربع ساعه والطياره تتحرك
طبعا مدايقه مش عارفه اعمل ايه؟
انشر اعلان اطلب عريس؟ انتي اتجننتي؟
ايه اللي فيها ايه؟ مستحيل طبعا
انا لما راجع هلاقكي طريقه واجيب عريس من تحت الارض
باي يا مي وبطلي ضحك شويه باي
ادهم كان عايز يضحك بصوت عالي بس خاف البنت تموته اصل شكلها كان متغاظ جدا وهي بتتكلم في التليفون وعمل نفسه نايم وراح غير نومته وقرب وشه منهاولسه الكاب عليه بس الكاب وقع وهوه لسه مغمض عينيه..........
مروه لقيت الراجل اتحرك وقرب منها بس لقيته لسه نايم والكاب بتاعه وقع فلقيت ادامها شاب وسيم جدا وضخم كمان طويل اوي وعريض من فوق وشكله يلعب رياضه وبشرته قمحيه وشعره اسود وناعم ورموشه اطول رموش شافتها في حياتها وريحته الكريم اللي بعد الحلاقه فاتكسفت مروه ليصحى ويلاقيها باصاله فبعدت عنه وبصت في القصه وهي وشها احمر خالص.................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق