السبت، 28 أبريل 2012

السكرتيرة الحسناء

 

 

الحلقة الرابعة

 

 

تاني يوم الصبح وصلت شهد الشغل وكانت لابسه بنطالون قماش زيتي وعليه قميص قصير لونه بيج فاتح وصاندال بيج عالي وطبع شعرها مفرود ودخلت مكتبها واول ما جت تقعد سمعت صوت في مكتب معتصم فاتخضت جدا وراحت تشوف في ايه لقيت معتصم خارج من الحمام وبينشف شعره بالفوطه ولابس شورت اسود وتيشيرت ابيض فقالها:
معتصم:صباح الخير يا شهد

شهد:صباح الخير حضرتك جيت بدري؟
معتصم:انا مروحتش اصلا انا نمت هنا
شهد:ليه؟
معتصم:كان عندي شغل كتير عشان عندنا اجتماع مهم انهارده بالليل
شهد:عندنا؟
معتصم:ايه يا شهد انا وانت مش انت سكرتيرتي ولا ايه؟
شهد:ايوه طبعا
معتصم :طب يلا اتفضلي اعمليلنا اتنين نيسكافيه عشان نشربهم وبعد كده تخلصي معايا الاوراق اللي هنحتاجها بالليل
وابتدت شهد تشتغل مع معتصم وتحضرله الاوراق اللي طلبها وكتبت حاجات كتير على الكومبيوتر وكمان طلب منها تحضر دفتر للملاحظات عشان تسجل اللي هيقوله اول باول..........................................
الساعه 6 المغرب طلب منها معتصم انها تحضر نفسها عشان هيوصلها البيت في طريقه وهيعدي عليها بعد ساعتين تكون لبست عشان الاجتماع واول ما ركبت جنبه العربيه شغل اغاني قديمه لمحمد فوزي وفايزه احمد وشهد استغربت ذوقه في الاغاني فسألها:
معتصم:ايه مش عاجباكي الاغاني؟
شهد:ازاي ده جميله اوي وماما الله يرحمها كانت بتحب محمد فوزي اوي
معتصم:هي مامتك اتوفت امتى؟
شهد:من 5شهور
معتصم:الله يرحمها
شهد سرحت وافتكرت مامتها وحنيتها عليها وافتكرت اللي حصلها في بيت اخوها بس حمدت ربنا ان طنط احلام انقذتها من كل ده..............
معتصم:سرحتي في ايه؟
شهد:لا ابدا ,هو انا المفروض البس ايه؟
معتصم:بصي يا ستي ده اسمه عشاء عمل يعني تلبسي فستان سواريه بس مخك وتصرفاتك تكون سكرتيره
شهد:سواريه؟
معتصم:ايه معندكيش؟
شهد:انا هروح اشتري فستان بعد ما حضرتك توصلني البيت
معتصم:وليه التأخير يلا بينا
شهد:يلا بينا على فين؟
معتصم:ايه يا شهد؟ هوديكي المحل اللي بتتعامل معاه اختي فيروز وهنشتريلك فستان
شهد:بس كده هعطل حضرتك
معتصم:لا انا عايزك انهارده تكوني اشيك واحده عشان انت بتمثلي الشركه بتاعتنا ولا ايه؟
شهد:طيب (وفكرت شهد انها معهاش فلوس تكفي تمن الفستان بس فكرت انها هتطلب طنط احلام تيجي تدفع بس كانت مكسوفه جدا )
وقف معتصم ادام محل فساتين سواريه في المهندسين ودخل مع شهد وهناك قامت صاحبة المحل ترحب بيه:
صاحبة المحل:اهلا اهلا معتصم بيه
معتصم:ازيك يا مدام زيزي
زيزي:نورت المحل
معتصم:منور باصحابه
زيزي:طلبات حضرتك ايه؟
معتصم :عايز اشيك فستان عندك لشهد
زيزي:خطيبة حضرتك؟
معتصم:لا سكرتيرتي الجديده وده اول اجتماع ليها معايا
زيزي:اتفضلي معايا
ودخلت شهد البروفه مع زيزي ونقت زيزي 5 فساتين احمر قصير وضيق,اخضر كات ونازل على واسع,دهبي ضيق من عند الصدر ونازل بليسيه واسع,اسود طويل وضيق,وبينك فاتح حمالات وقصير ونازل على واسع
فضلت شهد كل ما تلبس واحد تخرج تفرجه لمعتصم ويقوله البسي واحد غيره لغاية ماتعبت خالص وحست انه بيدقق في كل حاجه بزيادهوفي الآخر قالها:
معتصم:كلهم مش لايقين عليكي
وقام معتصم لف في المحل ورجع ماسك فستان لونه عسلي لون عينيها ومفتوح من عند الصدروبكم ونازل على ضيق وليه فتحه من الجنب وعليه تطريز بخيوط دهبي وقالها:
معتصم:ممكن تقيسي ده؟
زيزي:ذوقك هايل يا معتصم بيه
معتصم:خبره من ست فيروز اللي كل يوم والتاني بتلففني كل المحلات
وخرجت شهد لابسه الفستان وكان شكله جميل جدا واول ما معتصم شافها حس انه بيشوفها لاول مره الفستان كان لايق عليها ومخليها كأنها اميره ماشيه على الارض وكمان عينيها بقت بتلمع زي الفستان وشعرها الكيرلي الطويل والنمش اللي في وشها خلوها حلوه اوي فسألته شهد:
شهد:ها عجبك؟
معتصم:عجبني اوي (وكح عشان صوته يخرج طبيعي )
معتصم:من فضلك يا مدام زيزي هاتي شنطه وشوز للفستان
زيزي:جاهزين يا معتصم بيه
وحضرت زيزي الفستان وحاجاته وحطتهم في علبه كبيره والشغاله حطتهم في العربيه وخرج معتصم وشهد من المحل بس شهد قالت:
شهد:انا لسه مدفعتش
معتصم:مدفعتيش ايه؟
شهد:تمن الفستان
معتصم:بصي يا شهد اي سكرتيره بيكون ليها بدل لبس وده على حساب الشركه
شهد:بس ده كتير اوي
معتصم:انتي سكرتيرة معتصم المسيري
وسكتت شهد لحد ما وصلت تحت عمارة احلام واتفق معاها معتصم انه هيعدي عليها بعد ساعه تكون لبست ومشي بسرعه وهي طلعت جري عشان تلحق تلبس
واول ما خبطت فتحت لها احلام وحكتلها شهد كل اللي حصل فاحلام بصت لشهد ولعينيها اللي بتلمع وحست ان شهد ابتدت تتشد لمعتصم فسكتت وابتدت تساعدها عشان تلبس وبعد ساعه كانت شهد واقفه ادام المرايه مش مصدقه انها هي ده اللي واقفه عشان احلام حطت لها ميك اب تحفه بقت عينيها واسعه ورفعت شعرها لفوق بس سابت خصل على وشها ورقبتها وحدتلها بيرفيوم نينا ريتشي الجديد وكان حلو اوي وحست شهد انها سندريلا ورايحه الحفله بتاعت الامير............
يا ترى ايه اللي هيحصل في الحفله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق