الثلاثاء، 24 أبريل 2012

آنسة كومبيوتر

 

الحلقة الثانية
قربت صفاء من عبير من وراها وخضتها:
صفاء:صباح الخير
عبير اتخضت جامد:يااااااااه عليكي بطلي حركاتك ده
صفاء:اتأخرت عليكي؟
عبير:لأ عادي , يلا بينا عشان عايزه اقعد ادام
صفاء:هو احنا في مدرسه يا بنتي ده مدرج يعني مش مهم مين اللي ادام ومين اللي ورا
عبير باصرار:برده هقعد ادام
ودخلوا المدرج وقعدوا في الصف الأول ودخل الدكتور ومعاه معيد عشان يبتدوا المحاضره وكانت بتشرح الحروف العبرية وكانت عبير بتكتب كل كلمه اما صفاء كانت بتتكلم مع بنت جنبها عن الجامعه وفرقها عن المدرسه والملل بتاعها..................


ايمان بقى راحت عند كلية تجاره تقابل بنت خالتها سمر اللي اكبر منها بتلات سنين وشلتها وقعدت ايمان معاهم وكانوا بيضحكوا ويهزروا ومحدش فكر يحضر اي محاضره فسمر قالت:
سمر:تعالي يا ايمان افرجك عالجامعه
ايمان:يلا بينا
وراحت عند الكافيتريا واشتروا نيسكافيه وفضلوا يتمشوا فالجامعه ووصلوا عند كلية آداب وقابلوا عبير وصفاء:
ايمان:ها يا عبير حضرتي المحاضره؟
عبير:طبعا
ايمان:اعرفك على سمر بنت خالتي
عبير وهي بترفع النظاره السودا على عينيها:اهلا
ومعجبهاش لبس سمر ابدا كانت لابسه جينز ضيق وبادي اصفر وشعرها مفرود وحاطه ميك اب
عبير:اعرفك بصفاء صاحبتي وصديقة عمري
ايمان:اهلا يا صفاء
عبير:مش هتحضري
سمر وهي بتبص لعبير من فوق لتحت:حضور ايه يا بنتي وليه تتعب و تحضر اذا كان في الآخر كله بيشتري الملازم وينجح
عبير طبعا مش عاجبها الكلام:بس يا ترى بنجيب تقدير بطريقتك ده
سمر:و هتعملي ايه بالتقدير اذا كنا في الآخر هنتجوز ونقعد في البيت
صفاء:خلاص يا عبير كل واحد حر
عبير بتكمل نقاشها مع سمر:بس الجامعه عشان نحضر ونذاكر
سمر:يا بنتي انتي عايشه في زمن قديم بصي حواليكي شوفي كل بنت وولد قاعدين يحبوا في بعض او بيعملو شله ويطلعوا رحلات لكن الحضور ده للناس المعقده
ايمان:خلاص يا سمر يلا بينا عشان نقعد مع اصحابك
سمر:باي يا عبير,باي يا صفاء
عبير وصفاء وهما بيبصولها :بااااااااااي
ومشيت ايمان مع سمر وفضلت صفاء تضحك جامد هههههههه
عبير بترفع النظاره:اقدر اعرف بتضحكي على ايه؟
صفاء:اصل فعلا شكلك معقده
عبير:ليه بقى ان شاء الله
صفاء:احنا مش اتفقنا تحطي عدسات وتغيري في لبسك شويه
عبير:اولا انا بحب النظاره ثانيا انا بلبس اللي يريحني مش اللي يعجب الناس
صفاء:يا عبير بس ممكن تلبسي حاجات مختلفه وفنفس الوقت محترمه
عبير:يعني لبسي وحش؟؟؟
صفاء:لا بس تحسيه موضه قديمه شويه
عبير:بس عاجبني
صفاء:هدى , تعالي اقعدي معانا
عبير:مين ده؟
صفاء:ده هدى اتعرفت عليها في المحاضره
هدى:هاي يا جماعه
عبير:اهلا يا هدي
صفاء:اعرفك ده عبير صديقتي الانتيم
هدى:اهلا وسهلا
عبير:هتحضري المحاضره اللي جايه
هدى:علقوا ورقه ان الدكتور اعتذر
عبير:ايه ده معقول؟
صفاء:من اول يوم كده!!!!!
هدى:عادي , ها هتعملوا ايه؟ ما تيجوا نروح نشرب حاجه سخنه
عبير وصفاء:اوكيه
ومشيوا مع بعض ووصلوا عند كافيتريا واشتروا نيسكافيه ووقفوا يشربوه وكان فيه شلة ولاد واقفين بعيد
و واحد منهم قرب من عبير واللي معاها:
الشاب:مش انتي هدى؟
هدى:ايوه انت تعرفني؟
الشاب:انا ابراهيم ساكن في معاكي في نفس الشارع
هدى اتكسفت :اهلا بيك
عبير: يلا يا هدى نرجع الكليه
ابراهيم: اشوفك مره تانيه يا هدى
هدى:ان شاء الله
صفاء:سرحتي في ايه يا هدي؟
هدى:هااااااا لا ابدا
صفاء وهي بتهزر:ابدا ايه بقى ........
عبير:ايه يا صفاء تقصدي ايه؟
صفاء:ولا حاجه بس اصلها اتكسفت اوي ساعة ما ابراهيم كلمها
هدى:انا؟؟؟
صفاء:لا انا
و رجعوا الكليه عشان يحضروا باقي المحاضرات....................


وصل احمد شركة الادويه اللي اشتغل فيها و قابل المدير اللي رحب بيه و عرفه عالى زمايله في المكتب ساره ومي ومحمود, اول ما دخل احمد ساره ومي فضلوا باصين عليه ومحمود قالهم:
محمود:ايه؟ عينيكوا هتاكل الشاب الجديد
ساره:شايف الزملا مش انت
مي:ده زي القمر
محمود قام يسلم على احمد:محمود عبدالله زميلك في المكتب واعرفك على ساره ومي
أحمد:اهلا بيكم , احمد صبحي
ساره ومي:اهلا يا احمد
وقعد احمد على مكتبه وابتدى محمود يقولوا ايه نظام الشغل واندمج احمد ولما جه وقت الاستراحه قاموا كلهم ياكلوا في مطعم الشركه وقعدت ساره جنب احمد و راحت مي مع محمود يطلبوا الاكل
ساره:كنت بتشتغل فين قبل كده؟
احمد:كنت في دبي مع اهلي
ساره:و في حد يسيب دبي ويرجع مصر
احمد:الانسان مهما يبعد لازم يرجع بلده
ساره:معاك حق, انت عندك اخوات؟
احمد:ايوه اخت واحده في اولى كليه
ساره:انا عندي اختين لسه في ثانوي
احمد:يعني انتي الكبيره بتاعتهم
ساره :مش كبيره اوي يعني
وفضلوا يتكلموا مع بعض وبعد الغدا رجعوا كل واحد يكمل شغله بس فضلت ساره تفكر في احمد ....

خلصت عبير محاضراتها الساعه 7 و ركبت تاكسي ورجعت البيت ووقفت تستنى الاسانسير وفي الوقت ده كان احمد راجع من الشغل و دخل العماره و راح يركب الاسانسير...............




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق