الأربعاء، 25 أبريل 2012

ليه سيبتني ؟؟؟

 

 

الحلقة الثانية




قامت منى من على الكنبه ودخلت اوضة المكتب فتحت اللاب توب بتاعها وفتحت الايميل بتاعها وقررت تكتب ايميل اسامي عشان تصالحه خصوصا انه علطول فاتح الايميل بتاعه وابتدت تكتب:






جوزي وحبيب عمري:
انا عارفه انك زعلان مني .. بس مش معنى كده انك تبات بره البيت يمكن اكون غلطانه بس كل حاجه ممكن تتحل بالمناقشه .. انا هبدأ معاك من اول يوم شوفنا بعض هههههههه هحكيلك حكايتنا زي ما كنت دايما بتطلب مني .. فاكر لما كنت بتحط راسك على رجلي وتقولي احكيلي حكايتنا ......


كان يا ما كان يا سعد يا اكرام في سالف العصر والاوان ما يحلى الكلام اللي بذكر النبي عليه الصلاة والسلام.........
كان في بنوته اموره في كلية آداب وكانت علطول بتضحك وفرحانه وكان عندها اصحاب كتير ولاد وبنات بس كان في ولد علطول واقف بعيد بيبص عليها وفضل عالحال ده كل يوم لغاية ما صاحباتها سموه مجنون منى ههههههههههه ( يا ترى لسه مجنون منى) والولد ده متكلمش معاها غير بعد سنه
لما كانوا واقفين بيصوروا ورق وكان في ملزمه مراجعه مش موجوده مع اي حد وهي بتسأل عليها راح الولد ده قرب منها وقالها بأحن صوت سمعته في حياتها:
الولد:اتفضلي
منى:متشكره,هصورها وارجعهالك علطول
الولد ابتسم:براحتك يا منى
منى:انت عارف اسمي؟
الولد:ايوه بسمع صاحباتك بيندهولك
منى و هي بتضحك:طيب وانت بقى اسمك ايه؟
الولد:سامي
منى بهزار:تشرفنا يا فندم
سامي ضحك ومقالش حاجه
منى:انا خلصت تصوير اتفضل الملزمه بتاعتك
سامي:شكرا
منى:انت واقف ليه؟ مش هتدخل الجامعه؟
سامي بصوت واطي:اوكيه




وفضلت ارغي معاك من عند المكتبه لغاية الكليه وانت مبتردش غير بآه و لأ و اوكيه ولما وصلنا لاصحابي قلتلك:
منى:مش هتيجي تتعرف على اصحابي؟
سامي:لا خليكي معاهم
منى وهي حزينه:وانت هتقف لوحدك؟
سامي:عادي , مستني واحد صاحبي
ورجعت لاصحابي بس كنت مش منى اللي سيبتهم من ساعه كنت انسانه تانيه في انسان لمس قلبها بحنانه ورقته وبقت بتفكر فيه علطول.............


وابتدينا نتكلم كل يوم شويه ومع الوقت بقينا بنتكلم من اول ما نوصل الجامعه لغاية ما نروح بيوتنا
وكل ده وانت مقلتليش بحبك ولا حتى لمحتلي ولو من بعيد وحتى متكلمناش فالتليفون ولا مره.........
و اتخرجنا و معرفتش عنك اي حاجه لمدة سنه واشتغلت وبقيت بفتكرك كل كام يوم واقول لنفسي يا ترى بيعمل ايه دلوقت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




و في يوم رجعت من الشغل وكنت ميته من الجوع ودخلت بيتنا وقعدت اقول بصوت عالي :
منى:ماما انا جعانه موووووووووووووت حضريلي الاكل بسرعه
وببص لقيت ماما قاعده في الصالون مع بابا ومعاهم شاب مش باصص ناحيتي فاتكسفت ودخلت اوضتي اجري وبعد شويه ماما دخلت عليه وقالتلي:
الام:مش تيجي تسلمي
منى:مين ده؟
الام:ده عريس
منى:عريس لمين؟
الام بتريقه:ليه انا
منى:الف مبروك يا ماما
الام:يلا يا بنت بابا مستنيكي
منى:انا مش عايزه اتجوز هو بالعافيه
الام:طيب شوفيه يا بنتي يمكن يعجبك
منى:مش هخرج..........
الام:طيب انا هبعتلك ابوكي يتصرف معاكي
منى:يييييييييييييه خلاص هطلع بس هطفشه عشان تبقي عارفه
الام وهي بتضحك:لما نشوف
و خرجت وانا متنرفزه جدا ودخلت الصالون وقلت :
منى:مساء الخير
راح العريس وقف وببص لقيتك واقف ادامي كان هيغمى عليه بس مسكت نفسي وقربت مني ومديت ايدك وسلمت عليه:
سامي:ازيك يا منى
منى:انت!!!!!!
الام:ها يا منى لسه عايزه تطفشيه برده؟؟؟؟؟؟؟؟
الاب:تطفشه ليه ؟ ايه الحكايه ؟


وخرج بابا وماما من الاوضه وسابونا لوحدنا ولاول مره لقيتك بتتكلم كتير و انا بس بسمع:
سامي: انا جيت اتقدملك يا منى لما بقيت مستعد اتجوزك, وقررت ابعد عنك لغاية ما اكون جاهز اتجوزك وقلت لنفسي لو اتقدملها حد غيري ووافقت تبقى مش نصيبي وفضلت اسأل عليكي من بعيد و عرفت انك لسه متخطبتيش وفضلت اشتغل وادخل جمعيات عشان اكون مبلغ ولما دفعت مقدم الشقه قررت اتقدملك و احتمال نتخطب سنه وبعد كده نتجوز ها ايه رأيك؟


منى فضلت باصاله وهي حاسه انها بتحلم .. معقول كان بيحبها طول الفتره ده .. واستحمل يبعد عني عشان يكون نفسه يجي يتقدملي.. معقول ؟
سامي وهو خايف:منى مردتيش عليه ليه؟ انت مش موافقه نتخطب ولا ايه؟



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق