الأحد، 22 أبريل 2012

مطلوب عريس فورا

الحلقة الخامسة

وبعد ما خلصت مروه شغلها راحت لادهم:
مروه:ها تحب تتغدى ايه؟

ادهم:انتي اللي عازمه؟
مروه :طبعا مش انا اللي اتقدمتلك هههههههههه
ادهم:ماشي يلا على مطعم سمك يجنن ده انا نفسي في السمك بطريقه
وراحوا مطعم السمك وطبعا ادهم طلب اكل كتير جدا ومروه مش مصدقه انه بقدر ياكل كل الاكل ده ومسكت نفسها عشان متضحكش وتكسفه........
وبعد ما خلص اكل بصلها وقالها:
ادهم:انتي بتبصيلي كده ليه؟
مروه:لا ابدا اصلك ما شاء الله بتاكل كويس اوي
ادهم مسك الفوطه ومسح ايده وقالها : قصدك ايه؟
مروه:انت زعلت والله مش قصدي حاجه انا يمكن اول مره اشوف شاب بياكل فمستغربه شويه
ادهم:ممممممممممم خلاص يلا اطلبيلي شاي
مروه:من عينيه ههههههه
وبص ادهم لمروه وهي بتضحك وقال لنفسه (يا ترى هتعملي فيه ايه يا مروه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ )
وابتدى ادهم يسالها اسئله على موضوع الجواز:
ادهم:طب انا لما اقابل باباكي اقوله ايه بالضبط؟
مروه :عادي زي اي عريس انا طالب ايد بنتك
ادهم:بس انا معنديش امكانيات اني اتجوز
مروه:متقلقش انا بابايا راجل طيب واول ما يعرف اني بحبك هيوافق
ادهم:هوه انت بتحبيني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مروه:لا بقولك ايه ركز معايا ابوس ايدك ده هيه الكدبه اللي هنكدبها على الناس اننا بنحب بعض وده السبب اللي هنتجوز عشانه
ادهم:آآآآآآآآآآآآآآه فهمت , كملي
مروه:وحكاية الشقه والعبش والحاجات دي هنقول اننا هنعيش في ايطاليا مده
ادهم:طيب ومصاريف الفرح؟
مروه:انا لايمكن اعمل فرح واقعد ارقص و الناس تتفرج عليه انا انسانه بفكر بعقلي
ادهم:طب هجيب اهلي ولا آجي لوحدي؟
مروه:هوه انت عندك اهل؟
ادهم:وبعدين في الغلط ده بقى
مروه: مش قصدي انا اقصد انك مكلمتنيش عن اهلك خالص
ادهم:انتي فاكراني ايه ؟ ده انا من عيله كبيره بس الدنيا بقى هي اللي عملت فينا كده
مروه:للدرجه ده؟
ادهم:اه انت متعرفيش انا عملت ايه عشان اكمل تعليمي
مروه عينيها دمعت وصعب عليها ادهم اوي
مروه:انا مكنتش اعرف انك تعبت اوي كده في حياتك
ادهم :اقولك ايه ولا ايه يلا الحمد لله
مروه:وبالنسبه للمبلغ اللي هدفعهولك هديك نصه قبل الجواز والنص التاني بعد الطلاق
ادهم:هوه انتي هتديني كام؟
مروه:اي مبلغ تطلبه
ادهم:اي مبلغ اي مبلغ؟
مروه:جرب وانت تشوف
ادهم عمل بعينيه تعبير كله طمع وقال:100000جنيه
مروه:اتفقنا
ادهم:اتفقنا انا قبلت اتجوزك (وحس ادهم انه دخل لعبه لذيذه بس مش عارف ايه اخرتها؟؟؟؟ )
وعدى الاسبوع وكانت مروه كل يوم تقضي وقت فراغها كله مع ادهم حتى لما بتروح المؤتمر بيروح معاها ومع الوقت حست انه دمه خفيف بس محتاج شوية تغييرات لازم تعملها قبل ما تقدمه لباباها.........................
ورجعت مروه شغلها في المجله وطبعا اخدت رقم ادهم عشان يتفقوا على المعاد اللي هيجي يقابل باباها وهي قاعده بتفكر فيه جت مي:
مي:حمدلله على السلامه وحشتيي جدا
مروه:الله يسلمك.......... (وهي سرحانه خالص )
مي:اكتر حاجه بخاف منها لما تكوني سرحانه كده بحسك بترتبي لحاجه مرعبه
مروه :انا هقولك اللي حصل بس لازم تشجعيني وتساعديني (وحكت لمي كل حاااااااااااجه )
وفضلت مي باصلها ومش بتتكلم خالص:
مروه:مي ما تقولي حاجه
مي :انتي بتتكلمي جد؟
مروه:هوه ده كل اللي حصل من يوم ما سافرت لحد ما رجعت
مي:وفي انسان وافقك على الفكره المجنونه ده ؟
مروه :ده مسكين ومحتاج الفلوس
مي :محدش مسكين غيرك انت
مروه:يعني كنتي عايزاني اضيع فرصة عمري عشان متجوزتش؟؟؟
مي :انتي خلاص اكيد اتجننت
مروه:ليه بقى؟
مي:عايزه تتجوزي واحد متعرفيش عنه اي حاجه وحتى اسمه متعرفيش حقيقي ولا لأ ومكان شغله ممكن يكون بيكدب عليكي ويكون نصاب وميرضاش يطلقك , هتعملي ايه بقى ساعتها ؟
مروه:انا مفكرتش في اللي انت بتقولي عليه ده خالص
مي :طبعا انتي مبتفكريش كويس قبل ما تاخدي اي قرار
مروه:وطب وايه العمل دلوقت ؟ده عرف عني كل حاجه
مي :اول حاجه لازم نسأل عليه نشوف كلامه صح ولا نصاب
ومسكت مي التليفون وطلبت من الدليل رقم المجله العالميه وبعد كده ادت السماعه لمروه عشان تسأل عليه وتسمع صوته :
مروه:الو,المجله العالميه ؟
ممكن اكلم الاستاذ ادهم العايدي ؟
الو
ادهم:الو
مروه:ازيك يا ادهم
ادهم:مين حضرتك؟
مروه:انا عروستك
ادهم ابتسم ابتسامه كبيره ومردش عليها عشان عرف هي بتتصل بيه ليه .............
مروه:الو ادهم
ادهم:ايوه معاكي
مروه:انت مشغول؟
ادهم :جدا
مروه :طيب هكلمك بعدين
ادهم:سلام (وقفل السكه وقعد يضحك بصوت عالي )
مي:ها طلع هوه؟
مروه:اه يا ستي هوه بس كان مشغول ومعرفش يكلمني ,ها اطمنتي دلوقتي ؟
مي :لسه طبعا يابنتي ده جواز
مروه:ما هو مش جواز زي ما انتي فاهمه
مي:قصدك ايه؟
مروه:قصدي انه جواز كده وكده
مي اغمى عليها على الكرسي ومروه قامت عشان تفوقها و..............................

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق