السبت، 21 أبريل 2012

يوميات مدام عنايات


الحلقة الثالثة

المرة اللي فاتت ووصلنا لغاية ما عنايات دخلت الأوضة عشان تحصل عبده عشان كان عايز يقولها كلمة سر وبعديــــن
لقيته نااااااااايم في سابع نومه وشخيره عامل زي الشكمان المخروم فقعدت تضحك ونامت جنبه وبصتله وقعدت تفتكر يوم فرحهم لما دخلوا الاوضة في الفندق وحصل اللي حصل وهوه نام وهيه لسه هتنام سمعت صوت الشكمان المخروم فاتخضت جدا وصحته بسرعة
عنايات: عبده عبده اصحى يا عبده
عبده: سيبيني انام شوية يا ماما انا تعبان خااااااالص
عنايات:أنا مش ماما أنا عنيات اصحى بقولك
عبده :يقوم مخضوض اية يا حبيبتي مالك في حاجة بتوجعك؟
عنايات :اه جسمي بيوجعني بس مش هي ده المشكلة
عبده :امال ايه يا حبيبتي المشكلة؟؟؟؟
عنايات:انت ازاي متقوليش انك بتشخر؟؟؟
عبده :أنا بشخر عمري طبعا !!!!!
عنايات : نعم انت مش سامع صوتك وانت نايم؟
عبده : ده أنا حتى بنام زي البيبي ,ماما كانت دايما تقولي كده
عنايات : اه طبعا بيبي عنده شكمان في مناخيره
عبده : قصدك اية يا حبيبتي؟ انتي مش بتحبيني ولا اية؟
عنايات : طبعا بحبك بس كان لازم تقولي انك بتشخر انا مش عارفة انام
عبده :طيب واية الحل دلوقتي ؟
عنايات : طبطب عليه لحد ما انام وبعدين ابقى نام انت وشخر براحتك
عبده : بس كده من عينية يا جميل
عنايات(كانت أيام جميلة وحضنت عبده وناموا وأول ما حضنته حس بيها وصحي وقالها انتي جيتي ده انا كنت مستنيكي وحضنها و........)
عبده : انا هقوم آخد دش عشان اروح اجيب ماما وانتي حضرلنا عشا على ذوقك
عنايات : طيب يا حبيبي
عبده يدخل الحمام وتفضل عنايات تفكر فيه وفي قد اية هوه حنين معاها بس لو كانت امه تبطل تدايقها هاااااااا دنيـا
وينزل عبده يجيب مامته وهيه والولاد يستنوا في البلكونة
محمد :بابا جه بابا جه
مي :تيتا اهيه يا ماما
عنايات: طيب يلا نفتحلهم الباب
الباب يتفتح وتدخل ام عبده وتسلم على الولاد وتبوسهم وتديهم شوكولاته وبعدين تبص لعنايات وتقول
أم عبده :ازيك يا عنايات عاملة اية؟ مخدتش بالي منك معلش
عنايات:لا يا طنط مفيش حاجه نورتي البيت
ام عبده:طبعا ده بيت ابني لازم ينور بيه يا عنايات أنا عارفة اية اللي خلى ابوكي يسميكي على اسم جدتك ده اسم تقيل اوي
عنايات:معلش يا طنط نصيبي كده (وبعدين بقى انتي كل ما تشوفيني تتريقي على اسمي يعني ان ما كنش اسمك نبوية كنتي عملتي فيه اية؟؟؟؟صبرني يااااااااااااا رب )
عبده :يلا يا ماما عشان تغيري ونتعشى
ام عبده :طيب ساعدني يا حبيبي مش قادرة أقوم
عبده :حاضر يا امي
عنايات تدخل المطبخ تحضر العشا وترص السفرة وتقولهم اتفضلوا الاكل جاهز وكالعادة تقعد ام عبده مكانها جنب عبده
وبعد الاكل تروح تقعد معاه في البلكونة وعنايات تقعد تتفرج على التلفزيون والولاد يروحوا يناموا وبعد ساعتين يجي عبده يسألها
عبده:اية يا حبيبتي مش قاعده معانا ليه؟
عنايات :لا ابدا اصلي متابعة الفيلم ,تشربي حاجة يا طنط؟
ام عبده: اه اعمليلنا شاي بس بالنعناع
عنايات :حاضر يا طنط (كل مرة تقولي حطي نعناع مع اني طول عمري بعملها الشاي بالنعناع )
وبعد ما شربوا الشاي الساعة12 كلهم دخلوا يناموا
وعنايات قعدت تفكر يا ترى عملتي ايه يا هدى؟؟؟ الصبح هعدي عليها عشان اطمن عليها ونامت عنايات وجنبها عبده كالعاده خخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخخخ
والصبح زي كل يوم نزلت الولاد وسلمت على عبده قبل ما يروح الشغل وفضلت في البيت لوحدها مع حماتها.....
عنايات وضبت الشقة وحطت الغسيل في الغسالة ونشرت شوية غسيل وفجأة سمعت صوت حركة في اوضة الولاد
عنايات : صباح الخير يا طنط
ام عبده : صباح الخير
عنايات :انا هحضر الفطار عشان نفطر سوا
ام عبده:طيب استني لما اصلي الاول
عنايات :حاضر طيب انا هعمل الشاي بالنعناع
ام عبده بعد ما فطرت وشربت الشاي ابتدت بقى كلامها اللي بيدايق عنايات....
ام عبده :مالك تخنتي كده يا عنايات؟؟ ده انتي لسه صغيرة يا بنتي (قال بقى حنينة اوي معاها)
عنايات : انا تخنت؟؟؟؟ ده حتى عبده عمال يقولي اتخنيلك قد خمسة كيلو كده
ام عبده :اصل عبده ذوق ويمكن مش عايز يكسفك
عنايات :يمكن يا طنط,اسيبك انا بقى وهنزل اجيب شوية طلبات للبيت
ام عبده: متتأخريش عليه لحسن اتعب وانا لوحدي ولا حاجه
عنايات : حاضر طنط
عنايات قبل ما تنزل تشتري الطلبات تعدي على هدى وترن الجرس وتفتح هدى وهيه لابسه قميص وروب لونهم أحمر مسخسخ
عنايات : صباحية مباركة يا عروسه
هدى: صباح الخير يا عنايات
عنايات :ها طمنيني الخطة نجحت
هدى : نجحت نجاح باهر كان نفسي تشوفيه وهوه مخضوض لا وايه افتكرني حامل هههههههههه
عنايات:ههههههه مش معقولة بجد
هدى :اه وانا بقى ما صدقت وزدت في الدلع عالآخر,ها حماتك جت؟
عنايات:اه تاخديها عندك يومين؟؟؟
هدى :لا يا اختي خليها عندك هههههه
عنايات :طيب اسيبك انا بقى عشان اشتري طلبات البيت
الاستاذ عبده وصل الشغل ودخل المكتب لقي أحمد ومنى منسجمين عالآخر ومقربين من بعض ومعاهم الموبايلات
عبده: صباح الخير يا جماعه
احمد: صباح الخير يا عبده
منى : صباح الخير
أحمد:على فكره يا عبده انا اديت منى رقمك عشان لو احتاجت حاجه فالشغل
منى:ده لو مكنش يدايقك يعني
عبده: لا ابدا انا تحت امرك في اي حاجة
وراحت منى رنت عليه وقالتله بدلع
منى :ده رقمي سجله عندك
عبده:اوكيه
وبعد ما عبده خلص شغل استعد عشان يروح البيت فسألته منى سؤال مش متوقع خاااااااااالص
هكملكوا المرة اللي جاية ان شاء الله


اللهم اجمعني و أهلي و زوجي في الدنيا على خير و في الآخرة على خير ولا تفرق بيننا أبدا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق