السبت، 21 أبريل، 2012

يوميات مدام عنايات

 

الحلقة الثانية



الحلقة اللي فاتت خلصت ان خالة عنايات اللي هيه حماتها كانت عايزة عبده في موضوع مهم جدا وطبعا عنايات الفضول هيموتها عشان تعرف!!!!!!
عبده لسه موصلش الشغل والموبايل رن لقى مامته بتتصل بيه واستغرب وقت المكالمة
عبده :صباح الخير يا ماما واحشاني اوي يا حبيبتي
مامته :صباح الخير يا حبيبي (بترقق صوتها من كتر الحنان هههههههههه)
عبده : اية اللي مصحيكي بدري كده؟
مامته : لا ابدا اصلي عايزاك في موضوع كده
عبده : خير يا ماما؟
مامته: بص يا حبيبي أخوك كلمني إمبارح وهوه محتاج منك مبلغ كده عشان يكمل ويشتري عربية فقالي أكلمك
عبده : هوه محتاج كام.
مامته:10000جنيه ياحبيبي
عبده :يـــــــــــــــاه ده كتير اوي ....طب هوه عايزهم امتى يعني يا حبيبي
مامته :اول الشهر
عبده : حاضر يا امي ان شاء الله هحاول أحضره المبلغ من عينيه
مامته : يسلموا عينيك يا حبيبي اه على فكرة عدي عليه بالليل عشان عايزة آجي عندك يومين لاحسن العيال وحشوني اوي
عبده : حاضر يا حبيبتي هجيلك بعد المغرب ان شاء الله
وصل عبده الشغل وهوه بيفكر هيدبر المبلغ ازاي بس قال مفيش غير عنايات حبيبتي هيه تفكر معايا وقعد يبتسم لما افتكر ازاي حس بحبها اول مرة لما كانت راجعة أجازة مع اهلها من السعودية وكانت في أولى ثانوي وهوه في أعدادي هندسة
وأول ما شافها لقيها كبرت خالص وبقت جميلة جدا ولأول مرة حس أنها بتتكسف وهيه بتسلم عليه ومن يومها قرر ان عنايات مش هتكون غير ليه هوه وجط عنايات هدف لازم يوصله.... ياه ذكريات جميلة وفجأة قابله صاحبه المهندس أحمد
أحمد : صباح الخير يا عبده
عبده : صباح الخير يا أحمد خير مالك سعيد أوي كده ليه؟؟؟
أحمد : اصلك مش عارف اللي حصل
عبده : خير ان شاء الله
أحمد : جت أنهارده مهندسة جديدة بس ايه حاجة ولا في الخيال
عبده : يا راجل عيب كده ده انت مراتك ست زي الفل
أحمد : وحد جاب سيرة مراتي دلوقتي أنا قصدي إن المكتب بقى ليه طعم تاني
عبده : طيب يلا عشان نشوف شغلنا
ودخل عبده المكتب ولقى واحده مدياله ظهرها وشعرها طويل وبني ولابسه جينز ضيق لونه ازرق فاتح وقميص بكم وحاطه حزام عريض فضي وريحة البيرفيوم واصله لحد باب المكتب......
عبده :صباح الخير
المهندسه لفت مخضوضة ووقعت أوراق من ايديها وضحكت وقالت
المهندسه:صباح الخير انت خضتني انا المهندسه منى وحضرتك مين؟
عبده لقى ان وشها جميل اوي وطفولي وضحكتها حلوة و....ورد عليها
عبده : أنا آسف أنا المهندس عبده مدير القسم هنا احنا سعدا انك هتكوني معانا وأي استفسار انا تحت امرك
منى :ميرسي اوي أنا كنت بشتغل في شركة بس قدمت هنا لما لقيت الاعلان وحسيت اني هنا هاخد خبرة اكتر
عبده :أن شاءالله تكوني مبسوطة معانا
منى وهي بتضحك:ان شاء الله
وقعد عبده يشتغل واندمج في المشروع اللي بيخلصه ولقى موبايله بيرن
عبده : ايوة يا حبيبتي فطرتي ولا لسه؟
عنايات :اه يا حبيبي الحمد لله أنا بس كنت بطمن عليك انك وصلت بالسلامه
عبده :الحمد لله ,على فكرة ماما هتيجي تقعد معانا يومين كده
عنايات احباااااااااااااطياااااااااااالهوي )تنور يا حبيبي ده حتى بقالها اسبوعين مجتش والولاد بيسألوا عليها
عبده : طيب يا حبيتي اسيبك انا وهكلمك وأنا راجع
عنايات :مع السلامة يا حبيبي
وبدأت عنايات تنظف الشقةعشان حماتها جايه غيرت الملايات ونظفت الحمام والمطبخ ولمعت الارضيات وبخرت الشقة
كل ده وهيه بتحضر الغدا عشان الولاد قربوا يوصلوا من المدرسه
جرس الباب بيرن عنايات راحت عشان تفتح.....
عنايات:اهلا يا هدى اتفضلي يا حبيبتي (هدى ده جارة عنايات وصاحبتها من يوم ما سكنت في العمارة)
هدى :انا عطلتك ولا حاجه
عنايات :لا ابدا انا قربت اخلص اصل حماتي هتيجي عندنا انهارده
هدى : هيه مش كانت لسه هنا من اسبوعين ؟ ربنا معاكي طب اساعدك في حاجة؟
عنايات : شكرا انا خلصت البيت والاكل بيستوي,المهم انت اخبارك ايه؟ اتصالحتوا ولا لسه؟
هدى : مش راضي يصالحني مع اني عملت اللي انت قولتي عليه بالضبط مصمم اعتذرللست هانم اخته وانا مش موافقه
عنايات :يعني الاغاء مجبش نتيجة معاه ممممممممممم لازم نفكر في حاجة تانية.....
عنايات: لقيتها هعمل كوبايتين شاي وهقولك تعملي ايه بالضبط
هدى :قولي الله يخليكي ده انا غلبت معاه هاااااااااه دبرني يا وزير
عنايات:بصي يا ستي انتي تلبسي لبس دلع عالآخر واول ما يرجع تقوليلوا أنا فكرت كتير وقررت اني اسمع كلامك يا
حبيبي
هدى : لايمكن ده هيه اللي غلطت
عنايات:اصبري بس وبعدين تحضنيه حضن خفيف وتمسكي سماعة التليفون وتتصلي بالرقم بس قبل آخر رقم تعملي انك اغمى عليكي زي فيلم سيدة القصر بس أوعي تضحكي وطبعا هوه هيتخض عليكي ويشيلك والباقي عليكي انتي بقى
هدى : تسلم أفكارك انا مش عارفة من غيرك كنت هعمل اية ربنا يخليكي ليه

عبده قرب يخلص شغله وبيجمع اوراقه ويشيل اللاب توب فلقي منى بتبصله وبتضحك وبتسأله
منى :انت هتروح علطول كده ؟
عبده : اصل الولاد مش بيتغدوا من غيري
منى :ربنا يخليهوملك عندهم قد اية؟
عبده :محمد 7سنين ومي 5 سنين,وانتي عنك اولاد؟
منى :للاسف انا مطلقة وربنا مش كاتبلي اني أخلف
عبده :انا آسف جدا
منى :لا ابدا الموضوع ده بقاله سنتين
عبده :طيب استأذنك أنا بقى
منى : اتفضل,أشوفك بكره ان شاء الله
عبده : ان شاء الله
وفضلت منى تفكر في عبده ومستغربه انه بيكلم مراته بأهتمام كده وبيرجع البيت علطول وحست انه مختلف خالص عن طليقها واهماله ليها طول فترة جوازهم وقالت يا بخت مراتك بيك يا عبده.....
ورجعوا الولاد البيت وغيروا وبدأوا يساعدوا عنايات في تحضير السفرة ورن جرس الباب وجريوا الاولاد عشان يفتحوا
عبده : اهلا اهلا يا حبايبي عملتوا اية انهارده في المدرسة
محمد: الميس ودتني عند المشرفة انهارده
عبده:ليه يا حبيبي؟
محمد :كنت برسم في الحصة
عبده : حاول ترسم في حصة الرسم بس ومتزعلش الميس تاني
محمد :حاضر يا بابا
عبده : وانتي يا ميوية؟
مي : انا الميس ادتني استيكر عشان كنت مؤدبة
عبده : شاطرة يا حبيبتي , فين ماما يا ولاد؟
عنايات : انا هنا يا حبيبي,حمدلله على السلامة يلا غير هدومك السفرة جاهزة
وقعدوا عشان يتغدوا سوا ويتكلموا عن الليحصل انهارده لكل واحد فيهم
عنايات :على فكرة مامتك كلمتك بعد ما نزلت
عبده :اه ما هي كلمتني
عنايات :خير في حاجة؟
عبده :لا ابدا ده ابراهيم أخويا عايز مبلغ سلف عشان يكمل ويشتري عربية
عنايات:وماله محتاج كام؟
عبده: 10000جنه
عنايات :ده كتير اوي هنجيبهم منين؟
عبده :دبرني يا وزير فكريلي في حل يا حبيبتي
عنايات : طيب سيبني أفكر شوية
عبده: ربنا يخليكي ليه
عبده:على فكرة يا ولاد تيتا هتيجي تقضي معانا يومين اصلكوا وحشتوها اوي
محمد:يييييييييييه
عنايات :عيب كده يا ولد
محمد : يا ماما تيتا بتشخر بصوت عالي مش بعرف انام
مي :وكمان بتنام جنبي وانا مش باخد راحتي في السرير
عبده يضحك ويقول حتى انتي يا مي بتعترضي طيب انا زعلان منكوا
محمد ومي :لا يا بابا اوعى تزعل ابدا احنا آسفين
عبده : خلاص لما تيجي تيتا تكونوا مؤدبين اتفقنا
محمد ومي :اتفقنا
عنايات :هتروح تجيب مامتك امتى؟
عبده :بعد ما اصلي المغرب ان شاء الله
عنايات:ان شاء الله (يا رب عدي اليومين دول على خير وميحصلش مشاكل ياساااااااتر لو بس حماتي تبطل ترمي كلام زي الرصاص كانت تبقى احسن حما في الدنيا ...)
عبده: اعمليلنا شاي يا حبيبتي
عنايات:حاضر ,يلا يا ولاد ساعدوني في تنظيف السفرة وبعدين كل واحد يعمل الواجب بتاعه وانا هتابعكم كل شوية
مي : انا عملت الواجب في الباص
محمد:انا عندي واجب كتير اوي
عنايات : يا ابتدي عشان تخلص بسرعة وتلعب مع اختك
وتاخد عنايات الشاي وتروح تقعد مع عبده في البلكونه
عنايات: اتفضل الشاي
عبده : تسلم ايديك يا جميل
عنايات : ها احكيلي عملت ايه في الشغل انهارده؟
عبده : عادي زي كل يوم بس جت انهارده مهندسة جديدة
عنايات : والله ....وشكلها ايه بقى ؟؟؟؟
عبده :ايه شكلها ايه؟ شكلها مهندسة
عنايات: يعني كبيرة ولا صغيرة ؟ حلوة ولا وحشة؟تخينة ولا رفيعة؟ بيضا ولا سمرا
عبده : انت بتغير عليه يا جميل؟
عنايات: أنا مش بهزر دلوقت
عبده : وأنا مش بهزر ,ما تيجي اقولك كلمة سر في الاوضة جوة
عنايات : يا سلام يا اخويةاضحك عليه بكلمتين
عبده : انا بتكلم جد والله
عنايات: طيب روح وانا جاية
محمد : ماما في حاجة مش فاهمها تعالي ساعديني
عبده : ما تعتمد على نفسك شوية انت كبرت خلاص
محمد: كبرت اية ؟ ده أنا لسه في تانية ابتدائي
عنايات:حاضر يا حبيبي انا جايه اساعدك وانت يا عبده قوم نام وانا شوية وهجيلك
عبده :طب متتأخريش
عنايات:من عينيه
وبعد ما محمد خلص الواجب راح يتفرج على الكارتون
عنايات دخلت الاوضة لقيت مفاجأة!!!!!!!
هكملكوا المرة اللي جاية ان شاء الله

 

 



‏ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق