الأحد، 22 أبريل 2012

يوميات مدام عنايات

الحلقة الثامنة عشر


فضل عبده سايق العربيه ومش عارف يعمل ايه مع عنايات وفي الآخر قرر انه يسيبها يومين اعصابها تهدى وبعدين يتكلم معاها تاني وهوه سايق الموبايل رن:
عبده : الو
منى :ايوه يا عبده انت فين بقالك كام يوم؟
عبده:اصل عنايات كانت في المستشفى
منى:خير مالها؟
عبده :اصلها عرفت كل حاجه وجالها صدمه عصبيه
منى :انا آسفه يا عبده
عبده : انتي فين دلوقتي؟
منى: انا في النادي
عبده :طيب قابليني في شقتك بعد ساعه
منى:اوكيه خد العنوان..............
عبده وصل لقى منى بتتكلم في الموبايل مع صاحبتها فقعد على الكرسي يستناها تخلص واول ما خلصت راحت قعدت على حجره وقالت بدلع:
منى:وحشتك؟؟؟
عبده :اه طبعا ,ممكن تجهزيلي الحمام وتطلعي غيار من الشنطه؟
منى:اجهز الحمام ازاي يعني ؟؟؟
عبده :منى انا تعبان ومحتاج اخد حمام عشان انام انا صاحي بقالي 3ايام
منى:طيب اوكيه هحاول
دخل عبده الحمام ملقيش اي حاجه في مكانها ومفيش ميه سخنه ومفيش فوطه فخرج يفتح الشنطه لقي هدومه مرصوصه وريحتها جميله والفوط مطبقه الشبشب في كيس بلاستك فحس انه محتاج عنايات حبيبته ينام في حضنها ويرتاح من الهم اللي هوه شايله وبعد ما اخد حمامه لبس وخرج وكان جعان موت فلقي منى قاعده بتحط مانيكير ومشغله فيلم وبتتفرج عليه
عبده :منى من فضلك حضري العشا
منى:بس انا مبعرفش اطبخ يا حبيبي ,ثواني هطلب اكل من المطعم القريب بيعمل اكل تحفه (ومسكت السماعه وطلبت الاكل وبعد نص ساعه جرس الباب رن فراحت منى تفتح )
عبده بصلها لقيها لابسه شورت جينز قصير اوي وعليه بدي احمر حمالات فقالها:
عبده :منى انتي هتفتحي الباب كده؟
منى:مش فاهمه ؟
عبده:لبسك قصير اوي
منى:طيب يا حبيبي افتح انت
وفتح عبده الباب واخد الاكل ولقي الحساب150جنيه فدفع وحط الاكل على السفره فجت منى واخدت ساندويتش وراحت تاكله عند التليفزيون وقعد عبده ياكل لوحده وفجأه حس انه مش جعان فقالها:
عبده:انا هروح انام مش هتيجي؟
منى :هخلص الفيلم وآجي
عبده :طيب تصبحي على خير
منى:وانت من اهله
ودخل عبده اوضة النوم لقيها كلها تراب والسرير مش مترتب فنادى منى:
عبده:منى منى
جت منى وقالت :خير يا عبده في حاجه
عبده:السرير مش مترتب
منى :طيب يا حبيبي الملايات عندك في الدولاب الرف التاني (وسابته وخرجت تكمل الفيلم)
عبده فضل يفكر ايه اللي انا عملته في نفسي ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دخلت منى الاوضة بالليل لقيت صوت غريب في الاوضه خخخخخخخخخخ خخخخخخخخخخخ
منى:اصحى يا عبده اصحى
عبده وهوه نايم خالص:ايه في ايه؟
منى :انت بتشخر وانت نايم
(عبده ما انا طول عمري بشخر وانا نايم ايه الجديد في كده؟)
عبده:طيب انت عايزة ايه دلوقت سيبيني انام
منى: انا كده مش هعرف انام ممكن تطلع تنام بره؟
عبده:نعمممممممممممم
منى:معلش يا عبده لحد بس ما اتعود على النوم جنبك
عبده: حاضر يا ستي انا خارج
وخرج عبده ونام على كنبة الانتريه وفضل يحلم بعنايات طوا الليل...................
الصبح صحيت عنايات وحضرت الفطار للولاد وقالت لام عبده:
عنايات: انا هنزل اعمل مقابلة شغل يا طنط ومش هتأخر
ام عبده :خلي بالك من نفسك وابقي طمنيني عليكي
عنايات:سلام عليكم
ام عبده:وعليكم السلام يا بنتي ربنا يوفقك
ووصلت عنايات الشركه اللي كانت عامله اعلان واستنت لما يجي دورها ودخلت تعمل المقابلة واول ما فتحت الباب وقفت ساكته مش مصدقه عينيها....................

عبده صحي الصبح على صوت منى:
منى :اصحى يا عبده احنا هنتأخر على الشغل يلا بقى
عبده:سيبيني 5 دقايق كمان
منى:قوم يا عبده انا لبست خلاص
عبده :طب حضريلي هدومي
منى:انا علقتلك هدومك في الدولاب جوه
قام عبده دخل الحمام وخرج صلى الصبح وفتح الدولاب مش عارف يختار ايه عشان طول عمره بيخرج من الحمام يلاقي هدومه جاهزة والزراير مفكوكه والشراب مفرود وقال لنفسه:انت اللي عملت كده في نفسك مش حد تاني....
وصل عبده الشغل بعربيته ومنى بعربيتها ودخلوا المكتب وسلمواعلى زمايلهم وراحت منى حطت دراعها في دراع عبده وقالت بصوت عالي باركولنا يا جماعه احنا اتجوزنا في فرنسا............
كلهم محدش اتكلم خالص وبعدين احمد قال:
احمد:دي كدبة ابريل ولا ايه؟؟ هههههههههههه
منى:لا انا بتكلم جد حتى اسأل عبده
احمد: صحيح الكلام ده يا عبده
عبده:آه صحيح
احمد: مبروك يا جماعه وبص للكمبيوتر وقعد يشتغل
ولما اليوم خلص منى سألت عبده:
منى :ها هتغديني فين يا حبيبي؟؟
عبده: اختاري اي مكان
منى :طيب يلا نروح النادي اعرفك على اصحابي(وساق عبده العربيه وهو بيفكر يا ترى عامله ايه يا عنايات؟؟؟)

اول ما عنايات فتحت لقت ان اللي هيعمل معاها المقابله زميلها من ايام الكليه ياسر(وهوه كاان معجب بعنايات جدا وكان عايز يتقدملها بس هي قالتله انها هتتخطب لعبده وهو قالها ربنا يسعدكوا وجد عبده خد احلى جوهرة في الدنيا)
عنايات كانت لابسه بدله كحلي وتحتها قميص ابيض سابوه بكعب عالي ابيض وطرحتين ابيض في كحلي وشنطه بيضا صغيرة دخلت وقالت:
عنايات: السلام عليكم
ياسر كان بيبص في اوراق قدامه: وعليكم السلام اتفضلي يا باشمهندسه (ورفع عينيه لقي عنايات واقفه قدامه وكأن السنين رجعت لايام الكليه ومصدقش نفسه انه يلاقي عنايات بعد كل الوقت ده فقام وراح سلم عليها وقال:
ياسر:ازيك يا عنايات؟اخبارك ايه؟
عنايات:الحمدلله يا ياسر
ياسر:انت لسه فاكراني؟؟
عنايات:وهيه دي ايام تتنسي
ياسر: اتفضلي اقعدي تشربي ايه؟
عنايات: ولا حاجه شكرا
ياسر:ازي عبده؟؟
عنايات:كويس الحمدلله
ياسر: انتي اشتغلتي قبل كده؟
عنايات:للاسف لأ انت عارف الاولاد والبيت
ياسر:طيب بصي يا عنايات الوظيفه ده لازم خبرة بس انا هحاول اضغط عليهم عشان يقبلوا يعينوكي معانا
عنايات: يا ريت يا ياسر ده انا نفسي اشتغل اوي
ياسر:ان شاء الله خير هكلمك اطمنك خلال ايام
عنايات:شكرا يا ياسر مش عارفه اقولك ايه؟
ياسر:متقوليش اي حاجه ده احنا زمايل من زمان
وخرجت عنايات وهي عندها امل كبييييييييييييييير انها تقف من تاني وتعدي الازمة
وهكملكوا كمان شويه ان شاء الله

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق