الأحد، 22 أبريل 2012

مطلوب عريس فورا

الحلقة الخامسة عشر

 

وجه اليوم اللي هيرجع فيه ادهم ومروه حضرت عشا جميل ولبست فستان طويل احمر وعملت شعرها تسريحه لفوق وفضلت قعده مستنياه بس هو اتاخر اوي
وفي الآخر نامت على الكنبه وبالليل الباب اتفتح ودخل ادهم لقي مروه نايمه وشاف السفره متحضره وراح قعد على الارض جنب مروه وحط ايده على شعرها عشان كانت واحشاه اوي وباسها في راسها ففتحت عينيها لقيته قريب منها فقعدت وقالت:

مروه:حمدلله على السلامه
ادهم:وحشتيني
مروه:ميرسي
ادهم:يعني موحشتكيش؟
مروه:لا وحشتني (ووشها احمر خالص)
ادهم :انتي اللي جهزتي العشا؟
مروه:اه حضرته من بدري بس انت اتأخرت
ادهم:معلش كان عندي شغل مهم
مروه:شغل ايه؟
ادهم:بصي يا ستي (وقام وقعد جنبها) انا بفتح فرع للشركه بتاعتي في فرنسا
مروه:شركة ايه؟
ادهم:بصي يا مروه انتي تعرفي اني صحفي صح؟
مروه:آه في المجله العالميه
ادهم:ايوه ده صحيح بس انا كمان ورثت من بابا سلسلة شركات سياحيه ليها فروع في كذا دوله وحتى هنا في ايطاليا
مروه:انت بتتكلم جد؟؟؟؟؟؟؟؟
ادهم :ايوه
مروه:ومقلتليش ليه وليه فهمتني انك فقير ومحتاج فلوس ؟
ادهم :انا احكيلك بصي يا ستي انا في يوم كنت مرهق من كتر السفر فقررت اسافر شرم الشيخ اريح اعصابي واستجم وطبعا لبست حاجه مريحه ورحت المطار وغصب عني نمت صحيت شميت بيرفيوم يجنن ببص لقيت قمر قاعد جنبي وسمعتها بتتكلم في الموبايل عن عريس وكده وبعدين لقيتها جنبي في الطياره فعملت نفسي بشخر عشان اتعرف عليها وده اللي حصل وبعدين اتعلقت بيها بعد اسبوع شرم الشيخ وقلت لنفسي هيه ده اللي طول عمري مستنيها وقررت اني انا اكون العريس اللي بتدوري عليه وبعدين بدأت انفذ اللي بتطلبيه مني بس قبل ما نتجوز قابلت باباكي و حكيتله كل حاجه وطلبت منه انه يسيبني اقنعك اني بحبك بطريقتي
ودلوقتي انا بطلب منك تتجوزيني بجد مش كده وكده ونفسي تقولي موافقه.............
سكتت مروه وباصتله ودموعها نزلت وقالت:
مروه:انت كل ده كنت بتمثل عليه ؟ كنت بتخدعني ؟وكمان بابا شاركك في كده؟ ليه عملت كده؟ليه؟
ارجوك طلقني يا ادهم....................
ادهم:ارجوكي يا مروه انا حبيتك بجد وكنت عايز اكون جنبك عشان آخد بالي منك
مروه:بس كده انت كدبت عليه وانا مش موافقه اني يضحك عليه (وقامت دخلت اوضتها وقفلت الباب وقعدت عيط جامد)
ادهم وقف يخبط عليها ويطلب منها تفتح وهي مردتش عليه وسمعت باب الشقه اتقفل وخرجت لقيته مشي .. مشي وسابها لوحدها وقالت لنفسها مش ده اللي انت عايزاه تكملي حياتك لوحدك من غير حب ولا جواز ...............ولا ادهم وقعدت تعيط جامد اوي



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق