الاثنين، 23 أبريل 2012

مذكرات بنت جد جدا

الحلقة الأولى


(يااااااااااااه ده أنا رجلي وجعاني اوي لأ رجلي ايه ؟ ده كل جسمي واجعني يا رب بقى أنا تعبانه اوي ومش قادره امشي خالص لأ لأايه يا أمينه اليأس ده ؟ طيب خلاص خلاص ..أمري لله أنا هروح اقعد في البلكونه اتهوى شويه ده أنا حاسه اني بقيت زي الكرنبه بالضبط.....)
وراحت أمينه فتحت البلكونه وقعدت على كرسي وحطت رجليها على كرسي تاني وقعدت تبص للنيل

والجو كان حلو اوي وشعرها عمال يطير وكانت فرحانه بشعرها اوي وقعدت تفتكر زمان مش زمان
أوي يعني بالضبط بالضبط من ست سنين ...ياه ست سنين عدوا بسرعه وحصلها فيهم حاجات كتير كتير اوي وقعدت تضحك وتفتكر ايه اللي حصلها من ست سنين؟؟؟



في أوضة نوم أمينه الساعه سبعه الصبح فتحت مامتها الستاير وهي بتقول بصوت حنين:
ام امينه:اصحي يا أمينه الساعه سبعه
امينه:اصحى ليه يا مامي لسه بدري ؟
ام أمينه: يا حبيبتي انتي عندك السيكشن الاوليا دوبك تلحقي توصلي
أمينه:حاضر يا مامي هقوم حالا
وقامت امينه وابتدت تلعب شويه على المشايه وبعدين اخدت شاور ونزلت تحت عشان تفطر فلقيت باباها ومامتها مستنينها على السفره:
امينه: صباح الخير يا بابي (وباست باباها في راسه)
وقعدت تفطر معاهم وتضحكهم على مواقف بتحصلها وباباها بيبصلها بحب وكان فخور بيها..

"ابو امينه الدكتور محمد دكتور في كلية الطب راجل محترم جدا ومتجوز من 30 سنه بس ربنا مرزقوش غير بأمينه بس فكانت كل حاجه في حياته هو ومراته مدام أحلام وهي سيدة مجتمع وست محترمه وهما ملتزمين وربوا أمينه بطريقه ممتازة بس هما مهتمين بيها زياده عن اللزوم وبيخافوا عليها زياده عن اللزوم وهي مفيش في حياتها غير باباها ومامتها وصاحبتها من KG1سالي ومفيش اي حاجه تانيه البيت والمذاكره والرياضه وسالي وبسسسسسسسسسسس"

عدت امينه بعربيتها تحت بيت سالي واتصلت بيها عشان تنزل (أصل سالي في فيلا في نفس الشارع)
نزلت سالي وكانت فرحانه ان التيرم التاني هيبدأ انهارده عشان يغيروا جو البيت والنادي ....
وساقت امينه العربيه وهي بتفكر يا ترى مين هيدرسلهم التيرم ده؟؟؟
ودخلت امينه بالعربيه لغاية مبنى تجارة انجليش ونزلوا عشان يلحقوا السيكشن وهما داخلين خبط امينه طالب فقال:
الطالب :سوري
امينه طبعا مكنتش واخده بالها فجريت على السلالم هي وسالي
طارق لسه راجع من كندا مع باباه ومامته وحول اوراقه هنا ولسه متعرفش على حد خالص بس لفت نظره البنت اللي خبطها ده وشها قمحي وشعرها ناعم واسود وقصير خالص وعينيها واسعه وشفايفها مليانه وجميله وملامحها جميله اوي ولبسها بسيط ومش حاطه ميك اب خالص فاستغرب لانه من ساعة ما دخل الكليه لقى البنات عاملين حاجات غريبه في شعرهم ميك اب زياده ولبسهم ضيق ومش مناسب لمكان الدراسه ففضل يفكر البنت ده ليه مختلفه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أمينه وهي بتكتب الكلام اللي بيقوله الدكتور سرحت وقعدت تفكر (يا ترى مين الولد اللي خبطها ده ده اول مره تشوفه في الكليه بس حست انها مش عارفه تمسح صورته من عينيها شكله فيه حاجه هوه طويل اوي وجسمه رياضي وشعره اصفر وطويل وعينيه ااااااااااه عينيه لونها حلو اوي زرقا زي لون السما الصافيه و............)
سالي:ايه يا امينه روحتي فين الدكتور خلص يلا نلحق السيكشن التاني
امينه:طيب يلا بينا
وبعد كده كان عندهم بريك فراحوا يشربوا حاجه وامينه بتبص لقت الولد جاي عليهم :
طارق:hi,my name is Tarek
امينه:انا بتكلم عربي عشان احنا في بلد عربي
طارق :سوري اصلي لسه جديد ومعرفش حد فلقيتكم لوحدكوا قلت انتوا اكيد محولين من بره زيي
امينه:لا احنا من جوه
طارق:انا دايقتكم؟
سالي:لا ابدا يا طارق انا سالي وده صاحبتي امينه
طارق:اسم حلو اوي
سالي:اسم مين فينا؟ (وهي بتضحك)
طارق: انتوا الاتنين (ووشه احمر خالص)
سالي :انت جيت منين؟
طارق :من كندا
سالي :انا وامينه سافرنا بلاد كتير اوي بس لسه كندا يمكن نروحها السنه ده,مش كده يا امينه؟
امينه:يلا بينا عندنا سيكشن تاني
سالي :عن اذنك يا طارق
طارق:انا كمان عندي دلوقت
وطلعوا هما التلاته وطلع عندهم مع بعض فقعد طارق جنب سالي بس طول الوقت بيبص لامينه وهي مركزه اوي في الشرح...
امينه بقى كانت بتكتب بس مش فاهمه اي حاجه كل تركيزها مع نظرات طارق وكانت مستغربه ده تاني سنه ليها في الكليه ومفيش ولد اتجرأ يكلمها دول كمان مسميانها كابتن امينه من كتر ما هي جد جدا ومش بتهزر خالص وملهاش اصحاب كتير بس طارق ده جريء اوي وفكرت انها لازم توقفه عند حده...................

هناك تعليق واحد: