الاثنين، 23 أبريل 2012

مذكرات بنت جد جدا

الحلقة الخامسة


وكان طارق ماشي على البحر فرحان وحاسس انه بحر الساحل الشمالي ليه ريحه مختلفه عن اي بحر تاني وهوه ماشي ولقي ملاك قاعد على الرمله سرحان حس انه بيحلم وفضل يقرب وامينه مش حاسه خالص واول ما وصل عندها قعد جنبها وفضل ساكت ............
اميه لما حست بيه جنبها حست احساس غريب اوي معرفتش تفسره بس برده متكلمتش وفضلوا كده نص ساعه وراح طارق نام على الرمله وراحت اميره عملت زيه فقالها:

طارق:وحشتيني اوي انا مش عارف ليه ؟انا مش ببطل تفكير فيكي وعشان متقوليش انا مش بحب صداقة الولاد للبنات
انا فكرت في حل
امينه كانت لسه مش مصدقه انه قالها وحشتيني ومش عارفه ترد عليه.......
طارق:مش عايزه تعرفي الحل؟
امينه:حل ايه يا طارق؟ وحل لايه؟
طارق:انا قررت اتعرف على باباكي ومامتك وانا متأكد انهم لو حسوا اني مش بلعب بيكي هيسمحوا اني اكون في حياتك لحد ما نتخرج وبعدين هنكون كبرنا كفايه عشان نقررهنعمل ايه؟
امينه:تتعرف على بابي ومامي؟ ايه ده ؟وهقولهم انت مين؟ لأ طبعا انا مش موافقه وبعدين عن اذنك انا اتأخرت
ومشيت امينه وطارق قرر انه هينفذ اللي قال عليه.........................
في شاليه بابا امينه مامتها حضرت الغدا في الجنينه وقعدوا كلهم وطبعا سالي قعدت تقول لامينه:
سالي :انت سيبتيني نايمه ليه؟
امينه:انتي مرضيتيش تصحي
سالي :طيب يا امينه زعلانه منك
امينه:خلاص بقى آخر مره اسيبك لوحدك
سالي :ده وعد
امينه: وعد
وقعدوا يضحكوا وياكلوا وبابا امينه يناقشهم في دراستهم وبعد شويه دخلت الشغاله عليهم:
الشغاله:في واحد عايز يقابل حضرتك يا دكتور؟
بابا امينه:خليه يجي
ودخل طارق وكان لابس بورمودا ابيض وتيشيرتاسود وكان شعره طويل واصل لآخر خده من الناحيتين وكان حاطط بيرفيوم هادي واول ما وصل:
طارق:مساء الخير يا انكل؟
بابا امينه:مساء الخير ي ابني
سالي :طارق انت جيت مارينا امتى؟
طارق:امبارح بالليل,اعرفك بنفسي انا طارق زميل امينه وسالي في الكليه وحبيت اتعرف على حضرتك وطنط
مامت امينه: اتفضل يا حبيبي اتغدى معانا
طارق: سحب كرسي وابتدى ياكل ويتكلم مع بابا امينه ومامتها (وكان كلامه اكبر من سنه و ده عشان هوه سافر كتير)
وفضل طارق معاهم لآخر اليوم وقعد يلعب مع امينه وسالي بلاي استيشن ويضحكوا وبلليل قرروا ينزلوا البحر وطلعوا يغيروا هدومهم وبعد عشر دقايق كان طارق مستنيهم وكان لابس مايوه طويل وقعد على الرمله ........وبعد شويه جت سالي تجري وكانت لابسه مايوه بكيني اخضر اما امينه فكانت لابسه مايوه قطعه واحده فوشيا وهيه جايه من بعيد حس طارق انها جميله جدا وانها ارق بنت قابلها في حياته واول ما وصلت لعنده قالها:
طارق:وتقولي انك كابتن امينه
امينه:قعدت تضحك
طارق:يااااااااه ده تاني مره اشوف ضحكتك
امينه: يلا ننزل بقى (وجريوا هما التلاته على البحر وعاموا وقعدوا يضحكوا بصوت عالي ويلعبوا بالكوره سوا)
بابا امينه:الولد ده شكله محترم اوي
مامت امينه:اه بجد ومؤدب اوي
وتاني يوم طارق جه الصبح وفطر معاهم وقعدوا كل واحد منهم عالاب توب بتاعه وبعدين راحوا يتمشوا في القريه وعزمهم طارق على الغدا في مطعم وابتدت امينه تحس ان طارق مختلف ومش بيلعب بيها ومش بيعمل اي حاجه تضايقها
وهما ماشيين قابلوا اصحاب طارق فعبدالله قال:
عبد الله :اهلاطارق كنت فين يا بني ؟
طارق:كنت بتمشى
عبدالله:اهلا يا سالي اهلا كابتن امينه
طارق:على فكره اسمها امينه بس
عبدالله:انا آسف ازيك يا امينه
امينه:بخير
واستأذن طارق من اصحابه ومشي مع امينه وسالي ورجعوا الشاليه عشان يغيروا هدومهم ويحضروا حفلة عمرو دياب بالليل.....................
وجه طارق بالليل بعربيته عشان ياخد امينه وسالي بعد ما استأذن بابا امينه وهوه وافق وفضل مستنيهم قدام الشاليه وبع شويه لقي سالي لابسه فستان ازرق حمالات وامينه كانت لابسه جينز اسود بيلمع شويه وعليه بادي دهبي وشعرها مفرود
واول ما شاف امينه نزل فتحلها الباب اللي جنبه وركبت وفتح لسالي الباب اللي ورا وراحوا الحفله.......
اول ما وصلوا الحفله جت مي وكانت لابسه فستان ضيق اوي وقصير وعمله شعرها كيرلي وكان طويل وفيه خصل خضرا وجريت على طارق وقالت:
مي :ايه يا طارق كنت فين ؟
طارق:عادي بروح البحر وبقضي اليوم في شاليه بابا امينه
مي:ايه ده انت هتقضي الصيف مع كابتن امينه؟ههههههههههههه
طارق:عن اذنك يا مي وخد امينه وسالي وراحوا عشان الحفله قربت تبتدي
امينه:انت بتدايق لما حد يقول كابتن امينه؟
طارق:آه طبعا عشان هما مش عارفينك اصلا وبيتكلموا وخلاص
امينه بصتله وابتسمت وهوه ابتسم و...........سالي قالت:
سالي: احم احم يا جماعه انا هنا واديتوني احساس اني مش موجوده خالص هههههههههههه
امينه وطارق قعدوا يضحكوا وابتدى عمرو دياب يغني وكانوا مبسوطين اوي ولما جت اغنيه:
(ما يتحكيش عليها زي الملايكه اما تشوفها وردايه تحلم تقطفها.............) راح طارق بص لامينه جامد وهيه مخدتش بالها عشان كانت بتكلم سالي .
فات الصيف وقربت الدراسه تبدأ وكان امينه وطارق بيتقابلوا في النادي او يجي الفيلا عندهم يقعد مع بابا امينه ويتكلموا بالساعات وكان طارق بيرتاح لبابا امينه اوي وكمان لمامتها............
اول يوم في الدراسه كانت امينه مستنيه سالي وسالي اول ما خرجت من باب الفيلا قالت :
سالي :وااااااااااااو مبروك العربيه الجديده حلوه اوي
امينه:بجد حلوه دي ذوقي انا ومامي
سالي :كان نفسي ماخفش من السواقه
امينه: يا بنتي تعالي اعلمك
سالي :مقدرش ده انا يغمى عليه
وقعدوا يتضحكوا ووصلوا الكليه ولقيوا طارق واقف مع اصحابه ومي عماله تنط على كتفه وهوه بيضحك فامينه ادايقت جدا وطلعت السيكشن من غير ما تسلم عليه.................
وفضل طارق يدور على امينه ويتصل بيها بس موبايلها كان مقفول وقلق عليها وبعد السيكشن لقي امينه خارجه مع سالي ومسلمتش عليه فراح عندها وسألها:
طارق:ايه يا امينه مش اتفقنا نتقابل تحت الاول؟؟
امينه:عادي يا طارق كنت مستعجله
طارق:مالك يا امينه بتكلميني كده ليه؟
امينه:شوف انت عملت ايه؟
طارق:ما تقولي يا امينه فيه ايه؟
امينه نزلت منها دموعها غصب عنها وطارق كان مش عارف يتصرف.............
طارق:ممكن اعرف بس ايه اللي زعلك كده؟
امينه:انا شوفتك بتهزر مع مي وادايقت اوي
طارق فرح اوي لما حس ان امينه بتغير عليه بس كان زعلان عشان بتعيط :
طارق:انتي شوفتيني بهزر مع مي ولا هيه بتهزر معايا؟
امينه:مش فارقه حاجه
طارق: لأ تفرق كتير تفرق ان انا كنت واقف وهيه جت من ورا ونطت عليه وانا قولتلها اني مش بحب الهزار ده
امينه:يعني هوه كده بس؟
طارق:اه هوه كده بس ,قوليلي بقى ادايقتي ليه؟
امينه وشها احمر خالص ومش عارفه رد تقول ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق