الأحد، 22 أبريل 2012

سر زوجة

الحلقة الرابعة

وصلت فاطمه الشركه الساعه 8 الصبح بعد ما ودت الولدين عند مامتها وكانت لابسه جيبه جينز كحليواسعه اوي وعليها قميص ابيض قصير طرحه كحلي في ابيض وشنطه كبيره كحلي ومحطتش ميك اب عشان مش بتحبه وكمان هيه جميله جدا هي طويله وبيضا وعينها زرقا وحواجبها بني فاتح كمان جسمها مضبوط
طلعت فاطمه على مكتب شئون العاملين وسجلت اسمها وراحت لمدير قسم الحسابات اللي وصلها لمكتبها وهوه مكتب موجود في مكان واسع كله مكاتب جنب بعضبس بيفصل بينهم نص حيطه الوميتال وكل مكتب عليه كومبيوتر وتليفون قعدت فاطمه على مكتبها وهي فرحانه وبتبص جنبها لقيت واحده زميلتها بتبص عليها وهي قاعده على مكتبها وقالت:اهلا بيكي انا ميرفت وانتي اسمك ايه؟
فاطمه:اسمي فاطمه
ميرفت:اشتغلتي قبل كده؟
فاطمه:لا دي اول مره
ميرفت:ان شاء الله هتنبسطي معانا الشركه ادارتها محترمه وكل اللي هنا طيبين جدا
فاطمه:ان شاء الله
وابتدت فاطمه تشتغل وكانت حاسه انه طايره من الفرح وهي بتنفذ الشغل اللي بيطلب منها وكانت ميرفت بتساعدها لو فيه حاجه مش فاهماها
ووقت الراحه كل الموظفين بيروحوا الكافتريا يشربوا او ياكلوا وراحت فاطمه مع ميرفت وقعدوا على ترابيزه لوحدهم وطلبوا نيسكافيه وقعدوا يشربوه سوا
وفجأه حست فاطمه ان في حد باصص عليها فغصب عنها ادورت فجأه فلقيت شاب طويل اسمر وشعره اسود قاعد بعيد وبيبصلها جامد اوي ففاطمه دورت وشها بسرعه وكملت كلام مع ميرفت بس بعد دقيقتين لقيت الكرسي اللي جنبها بيتسحب وجه الشاب وقعد جنبها وقعد يبصلها برده فراحت ميرفت قالت:
ميرفت:قوم يا احمد فاطمه متجوزه وعندها ولدين توأم ما شاء الله
احمد:متجوزه؟انتي بتهرجي مش كده ؟
ميرفت:والله متجوزه
احد حط ايده على قلبه وقال:اه يا قلبي يا وحيد ملكش في الطيب نصيب
ففاطمه ابتسمت غصب عنها( وكان شكلها برئ اوي وهيه بتضحك)
فاحمد بطل هزار وقال وهو جد جدا :بلاش تضحكي تاني ادامي وقام وسابهم
فاطمه:هوه مين ده وماله بيعمل كده ليه؟
ميرفت:ده احمد محاسب زميلنا وهوه دمه خفيف اوي بس كان مر بظروف صعبه من سنتين تقريبا
فاطمه :ايه اللي حصله؟
ميرفت:كان متجوز واحده بيموت فيها وكانت جميله جدا وخلفوا بنت زي القمر بس للاسف
فاطمه:ماتت؟؟؟؟؟؟
ميرفت :لا يا ستي خلعته واتجوزت واحد غني وخدت بنته وسافرت بره مصر
فاطمه:ايه ده في ستات كده في الدنيا؟
ميرفت:انتي شكلك بريئه اوي ,الدنيا وحشه اوي يا فاطمه
وخلص وقت الراحه وكل موظف رجع مكتبه يكمل شغله وبعد الشغل روحت فاطمه على مامتها وخدت الولدين ونزلت بيهم ووقفت تاكسي وروحت بيتها وهيه بتفكر تطبخ ايه عالغدا............
تاني يوم رحت فاطمه الشغل ولبست جيبه بيضا واسعه وعليها قميص اسود قصير وطرحه اسود في ابيض وشنطه بيضا كبيره وكانت حاطه بيرفيوم هادي خالص
واول ما قعدت على مكتبها جه احمد وقالها:
احمد :فطرتي؟
فاطمه:نعم؟
احمد:بسألك فطرتي؟
فاطمه:اه الحمد لله
احمد:اصلنا هنطلب اكل كلنا فقلت اسألك
فاطمه:لا شكرا
احمد:ولادك اسمهم ايه؟
فاطمه:حمزه وانس
احمد :ما شاء الله انا بنتي اسمها منى (وخرج صورة بنته من المحفظه ووراهلها)
فاطمه:ما شاء الله عليها ربنا يحفظها
احمد وهوه سرحان:بس هيه مسافره مع مامتها
فاطمه:ربنا يرجعهالك بالسلامه
ومشي احمد وكانت فاطمه حاسه انه جواه حزن يكفي الدنيا كلها , وابتدت تشوف شغلها ووقت الراحه راحت الكافيتريا لوحدها عشان ميرفت كانت عند المدير واختارت ترابيزه بعيد عشان محدش يقعد معاها واول ما قعدت لقيت احمد جه قعد ومعاه اتنين نيسكافيه وقال:
احمد:اتفضلي اتفضلي انا عازمك انهارده
فاطمه:لا شكرا انا هروح اجيب لنفسي
احمد:انتي بخيله ولا ايه؟
فاطمه:لا ابدا بس ميصحش
احمد:خلاص بكره تعزميني على شاي
فاطمه:طيب متشكره اوي
وجت ميرفت وقعدت معاهم وقعد احمد يهزر ويضحكهم وكانت فاطمه عينيها بتنزل دموع من كتر الضحك وحست انها عمرها ما ضحكت كده طول عمرها........


هكملكوا المره اللي جايه ان شاء الله استنوني

 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق