الثلاثاء، 8 مايو 2012

أميرتي

 

 

الحلقة التاسعة و العشرون

 

و الأخيرة

 

جلست هاله تبكي في حديقة القصر و بجوارها كلا من كاريمان و أشرقت يحاولان تهدئتها :
كاريمان:خلاص يا هاله الحمد لله أنها جت على قد كده

أشرقت:فعلا يا هاله الحمد لله
هاله و هي لا تستطيع التوقف عن البكاء:ده طول عمره محترم معايا و هو اللي جابلي الشغل في مكتب باباه ...........
كاريمان:أهوه خد جزاءه و أتعمله محضر
هاله:أنا نفسي أعرف أزاي يفكر فيا كده .... أنا نزلت كلمته تحت زي ما طلب مني و لقيته بيقولي انه عايز يتجوزني عرفي .... فطبع هزقته و طلعت شقتي طلع ورايا و مصمم يدخل .... فخفت و كلمت باسل .... و بعد شويه سمعتهم بيتخانقوا و الجيران اتصلوا بالبوليس .... وخلاص سمعتي بقت زي الزفت في العمارة ........................
أشرقت:بصي يا هاله انت ملكيش قعاد لوحدك تاني , انت تيجي تعيشي هنا مع كاريمان و باسل يجي عندي لغاية ما تتجوزوا
كاريمان:و أحنا هنرتب للفرح بسرعة باسل مش ناقصه حاجه
هاله:مش عارفه من غيركم كنت هعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كاريمان وهي تحتضنها:متقوليش كده يا هاله احنا أهلك دلوقتي
هاله و قد بدأت تهدأ:ربنا يخليكوا ليا


محمد و باسل و هما يخرجان من قسم الشرطة:
محمد:أنا أول مره أشوفك متعصب كده
باسل:أنت لو كنت شوفت البني آدم ده كان بيخبط على الباب أزاي كنت ممكن تموته مش تضربه
محمد:و لا باباه مش ممكن راجل فظيع
باسل:عشان غني فاكر نفسه أعلى من الناس
محمد وهو يضحك:بس الواد وشه بقى شوارع ... ده أنت طلعت وحش يا باسل
باسل:ده وقت هزار بذمتك ؟؟
محمد:لا بجد انت موته من الضرب
باسل:ده لولا الجيران خلصوه من أيدي كنت زماني مسجون
محمد:تعرف لما كلمتني كنت فين؟
باسل:كنت فين يا رايق؟
محمد:كنت بخطب مي
باسل:بجد؟
محمد:آه والله وأتفقنا أننا نتجوز بسرعة , ما تيجي نتجوز في نفس اليوم ؟
باسل و هو سارح:ربنا يسهل
محمد:سرحان في ايه؟ أوعى تكون صدقت كلام الواد ده و أبوه؟
باسل:لا لا بس خايف يحاولوا يأذوا هاله
محمد:متخافش دول آخرهم تهويش بالكلام
باسل:على رأيك


بعد مرور شهر كانت هاله في غرفتها في القصر ترتدي فستان زفافها الذي كان رقيقا و مغطى بالكامل بورود بيضاء صغيرة و كانت تضع تاجا من الورود و شعرها ينسدل على ظهرها بلونه الأسود الرائع و سمعت طرقات على باب الغرفة ثم دخلت كاريمان:
كاريمان:بسم الله ما شاء الله
هاله:أيه رأيك يا طنط؟
كاريمان:زي القمر يا حبيبتي , خدي بقى ألبسي ده
هاله وجدت كاريمان تعطيها علبة تحوي عقدا و أقراطا من اللؤلؤ أرتدتهما و كانا يزيداها جمالا فدمعت عيناها:
هاله:حلوين أوي
كاريمان و الدموع تلمع في عينيها:دول شبكتي اللي قدمهالي بابا باسل يوم فرحنا و كنت بستنى يوم جواز باسل من انسانة بيحبها عشان اقدمهلها
هاله:ده أحلى هدية جاتلي في حياتي
كاريمان:أوعديني تلبسيها لبنتكم يوم فرحها
هاله:إن شاء الله


دخلت أشرقت عليهما :أيه ده أنت بتعيطوا !! مش ممكن ده فرح يا جماعه
أبتسمت هاله :ده دموع الفرح يا طنط
أشرقت:أيه الجمال ده يا عروسة
هاله:شكرا عقبال محمد و مي
أشرقت:إن شاء الله كمان اسبوعين هيكون الفرح
كاريمان:ربنا يسعدهم
أشرقت:يلا بقى عشان المعازيم مستنين العروسة و العريس
كاريمان:خلاص أنا هروح أجيب باسل


كان باسل في غرفته مع محمد يستعدان للزفاف :
محمد:الليلة ليلتك يا عريس
باسل:بطل هزار شوية
محمد:عقبالي يا رب
باسل:هانت كلها كام يوم و تحصلني
محمد:هو انت حاسس بأية؟
باسل:فرحان و قلقان كده يعني
محمد:فرحان و فهمناها لكن قلقان ده مش مطمناني
باسل:احترم نفسك
دخلت كاريمان:ما شاء الله يا حبيبي ربنا يحفظك
باسل:ماما ايه أخبار هاله؟
كاريمان:جاهزة و مستنياك عشان تنزلوا تحت

ذهب باسل الى غرفة هاله و عندما رآها تقف في منتصف الغرفة بفستانها الأبيض شعر أنها كما يتخيلها دائما أميرة من الأساطير ..... نظرت له بخجل فقال لها و هو يمسك يديها بين يديه:
باسل:أنا أكيد بحلم
هاله:و أنا كمان مش مصدقة
باسل:بحبك يا هاله بحبك اوي

أبتسمت هاله بخجل......... جاءهما صوت محمد:
محمد:أيه هنستناكوا كتير؟؟؟؟؟؟؟
باسل:أنت مش ممكن
محمد:أصلي بصراحة غيران منكم
هاله:عقبالك يا محمد
محمد:فاضل أسبوعين بحالهم يا لولو
باسل:يا ابني هانت اصبر
محمد:أديني صابر و يلا بقى المعازيم زهقوا


نزل العروسان و عزفت الفرقة الموسيقية أغنية (ألف ليلة و ليلة ) وكانت مناسبة لفخامو القصر و جمال العرسين و بدأ الحفل الذي أستمر حتى الساعات الاولى من صباح اليوم التالي و بعدها صعد العروسان الى غرفتهما ليرتاحا قليلا ثم يسافران ليقضيان شهر العسل في فرنسا , و فور دخولهما الغرفة حتى نظر باسل الى هاله:
هاله بخجل:بتبصلي كده ليه؟
باسل:عايز أتأكد أني مش بحلم

هاله:كل ده و حلم؟
باسل:الحمد لله أننا أتجمعنا على خير
هاله:الحمد لله
باسل:يلا بقى أرتاحي شوية عشان هنسافر كمان ساعتين إن شاء الله
هاله:حاضر

أبدلت هاله ملابسها و أرتدت فستانا طويلا أخضر اللون بينما أرتدى باسل شورتا أسود و قميصا أبيض و نزلا ليودعا كاريمان قبل سفرهما:
باسل:ماما انت نمتي؟
كاريمان و هي تفتح عيناها :لا يا حبيبي مستنيه أسلم عليكم
هاله:حضرتك تعبتي أوي امبارح
كاريمان:لا ابدا يا حبيبتي , خلوا بالكم من نفسكم
باسل:متقلقيش أول ما نوصل هنتصل بيكي
كاريمان:تروحوا و ترجعوا بالسلامة إن شاء الله

سافر العروسان الى العاصمة الفرنسية و قضوا شهرا مر كأنه يومان و شعرت هاله أنها تعشق زوجها الحنون و الذي عوضها الله به عما قاسته في حياتها وكانت تشكر الله في كل صلاة على نعمه العديده التي أنعمها عليها ..... و كانت تشعر بوالدتها سعيدة لأجلها فقد رأتها في أحلامها كثيرا تبتسم لها


كان باسل يراقب هاله و هي تقوم بتصوير برج أيفل و هو يشعر أنه يحبها حبا لم يعرفه من قبل فهي حب عمره و أحس بمعنى أن تحب شخصا حبا حقيقيا و عرف سر أرتباط والداه أحدهما بالآخر فقد كانا عاشقان مثله هو و زوجته هاله.....................


دخلت هاله غرفة أبنتها أميرة يوم زفافها و قدمت لها قد اللؤلؤو الأقراط و قالت:
هاله:مبروك يا حبيبة مامي
أميرة:ميري يا مامي ده حلو أوي
هاله:ده كان هدية ناناه كاريمان الله يرحمها يوم فرحي و كان شبكتها من جدو الله يرحمه و وصتني أقدمهولك يوم فرحك و أنت ان شاء الله هتقدميه لبنتك يوم فرحها
أميرة:إن شاء الله يا مامي
أحتضنت هاله أبنتها و اوصلتها الى باسل الذي اصطحبها حتى سلمها الى زوجها و وقف باسل و هو يضع ذراعه حول كتف هاله:
باسل:ياااااه الحمد لله
هاله وهي تبكي:هتوحشني أوي
باسل:معلش يا حبيبتي ربنا يسعدها
هاله يا رب
باسل:عارفة بتفكرني بمين؟
هاله:بمين؟
باسل:بيكي يوم فرحنا .... كنتي زي القمر ..... يا لولو
هاله:و دلوقت؟؟؟
باسل وهو يضمها الى صدره :كنتي و هتكوني أميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــرتي






هناك تعليقان (2):

  1. القة ديه رووووووووعة بجد ايه الحب ده جامدة اوي يا نونة تسلم ايدك

    ردحذف