الأربعاء، 27 يونيو 2012

دعوة فرح

 

 

 

الحلقة الثالثة

 

 

 

كانت اسماء تجلس بجوار والدتها المريضة تقرأ  أحد الكتب الدينية حينما عاد أخيها من عمله و معه دعوة فرح صديقتها فيروز:

 

ابراهيم:السلام عليكم

اسماء:و عليكم السلام

ابراهيم:جاتلك دعوة فرح من واحده اسمها فيروز

اسماء و هي تبتسم برقة:يااااااااه فيروز مش معقولة

ابراهيم:اول مرة اعرف  ان ليكي صاحبه اسمها فيروز

اسماء:ده كانت صاحبتي ايام الجامعة بس الايام فرقتنا

ابراهيم و هو ينظر لاخته بحنان بالغ:عقبالك يا اسماء

اسماء بلهجة حزينة:ان شاء الله

فقد كانت اسماء لا تمتلك وجها جميلا كما أنها كانت ممتلئة الجسم فلم يكن يتقدم لها سوى عدد قليل من العرسان و كلهم غير مناسبين لها فهي مثقفة و من أسرة محترمة و لكن لم يأت نصيبها بعد ..... قرأت اسماء الدعوة و فرحت حين علمت أن فيروز ستتزوج احمد ..... و  قررت ان تذهب لحضور زفاف صديقتها.

 

 

كانت سلوى تجلس في أحد المقاهي تتناول قهوتها و تشرب الشيشة حينما رن هاتفها الخليوي نظرت لتجد أن خادمتها تتصل فأجابت:

سلوى:ايوة يا هند خير

       بجد طيب اقريها بسرعة

      بجد طيب اقفلي انت و جهزي الغدا زمان البيه راجع من شغله

      سلام

 

تذكرت سلوى صديقاتها .... و تذكرت فيروز و احمد ..... احمد كم كانت تتمنى  أن تتزوج عن حب كفيروز ..... لكنها لن تعرف معنى الحب في حياتها فقد تزوجت زواج مصلحة حتى يتوسع والدها في اعماله ..... و ها هي زوجة مع ايقاف التنفيذ فهي لا تكاد ترى زوجها الا ساعة كل يوم يتناول الغداء و يخرج مسرعا ليتابع أعمال شركته

تنهدت سلوى بحزن و هي  تنفث دخان الشيشة و لم تلحظ تلك العيون التي تراقبها  كل يوم  في نفس الموعد الذي تتواجد فيه في المقهى المجاور لشقتها ......

 

 

استيقظت فيروز من نومها على صوت والدتها معلنا أن يوم زفافها قد أتى :

الام:صباح الخير يا عروسة

فيروز:صباح الخير يا ماما

الام:يلا يا حبيبتي افطري بسرعة عشان ننزل نروح الفندق الكوافيرة زمانها وصلت

فيروز:حاضر يا ماما

الام:بسرعة يا حبيبتي

فيروز:طيب خلاص نص ساعة اكون جاهزة

رن هاتف فيروز فأجابت برقة:

فيروز:الو , صباح الخير

احمد:صباح الخير يا مراتي

فيروز:صباح الخير يا جوزي

الام:طيب اسيبك انا و اروح اشوف اللي ورايا

فيروز:اتفضلي يا ماما

احمد:ها حماتي خرجت؟؟؟

فيروز:و قفلت الباب كمان

احمد:اخيرا يا زوزو ..... هتقعدي جنبي في الكوشة !!

فيروز:و نبدل الدبل من اليمين للشمال

احمد:و اشيلك و الف بيكي و الناس يصقفوا

فيروز:و تشيلني و ندخل بيتنا سوا

احمد:و اقلعك الطرحة و ابوسك في راسك

فيروز:و نصلي ركعتين لربنا

احمد:الحمد لله

فيروز:الحمد لله , يلا بقى انا هقوم ورايا مليون حاجه

احمد:طيب هتوحشيني

فيروز:و انت كمان

 

 

هكملكوا المرة اللي جايه ان شاء الله   

الأربعاء، 20 يونيو 2012

السلام عليكم

فيلم  ( الانتظار ) المأخوذ عن قصتي ( ليه سيبتني ؟ )

يتم عرضه في صفحة نيفيا على الفيس بوك ليتم التصويت له من ضمن ثلاث أفلام

أرجو التصويت للفيلم

http://www.facebook.com/NIVEAMiddleEast/app_415220578523383

الاثنين، 4 يونيو 2012

دعوة فرح

 

 

 

 

الحلقة الثانية

 

 

 

كانت رانيا تجلس حزينة في شرفة منزلها و هي تفكر كيف يمكنها إنقاذ زواجها من الإنهيار ؟ كيف حدث هذا . كيف أنجذب زوجها لأمرأة سواها ؟ هل فقدت جاذبيتها كأنثى ؟ هل أنشغالها بأمور البيت و الأطفال جعلها تهمل زوجها ؟ شعرت رانيا بالدموع تنهمر من عينيها ..... فمسحتها بيدها بعنف فهي لن تبكي  ..... بل ستعيد زوجها مرة اخرى ....... أفاقت رانيا من شرودها على صوت جرس الباب فذهبت لتجد حارس العقار يعطيها دعوة فرح شكرته رانيا و أغلقت الباب و جلست و هي تتساءل ممن هذه الدعوة يا ترى؟؟؟؟؟ فتحتها لتجد أنها دعوة زفاف فيروز صديقتها الغاليه و ابتسمت رغم حزنها عندما قرأت اسم احمد بجوار اسم فيروز و شعرت بالسعادة لأجلهما فقد احبا بعضهما البعض لسنوات طويلة و ها هما سيبدآن حياتهما الزوجية معا .

 

 

كان صراخ غادة يملأ المكان:

غادة بصوت مرتفع:و الله لوريكي يا كنزي كل شوية ترمي اللعب عالأرض

كنزي و هي تهرب من والدتها ضاحكة:خلاص يا مامي هلمهم

غادة بعصبية:حالا الاقي الاوضة متوضبة

كنزي:حاضر

دخلت غادة الى المطبخ لتكمل اعداد الطعام و هي تفكر في زوجها:

( يا ترى لسه زعلان مني يا مجدي ؟؟؟؟؟ انا عارفة اني اتعصبت عليك بس غصب عني البنت هتجنني خلاص )

 

سمعت غادة صوت جرس الباب لتجد زوجة حارس العقار تعطيها دعوة فرح امسكت غادة الدعوة و فتحتها لتقرأها و قالت بصوت مسموع ( يااااااه فيروز و احمد أخيرا)



قامت شيرين من نومها في وقت متأخر كعادتها دائما على صوت طرقات مستمرة على باب الشقة قالت بصوت غاضب:

شيرين:يوووووووه طيب طيب

فتحت الباب لتجد زوجها أمامها ينظر لها بغضب:أنتي لسه نايمة يا شيرين!!!      شيرين:ما انت عارف يا عادل الولد بيسهرني طول الليل

عادل:لازم تصحي بدري مش ممكن طول النهار نايمة

شيرين بدلال:خلاص بقى يا حبيبي هبقى اصحى بدري

عادل:اتفضلي دعوة فرح جايالك 

شيرين:بجد !!!! من مين؟

عادل:واحده اسمها فيروز

شيرين:مش ممكن فيروز !!!

عادل:تعرفيها منين ده؟

شيرين وهي تمازحه:ده حبيبتي من ايام الجيزة

عادل:بجد تعرفيها منين؟

شيرين:ده يا سيدي من أعز صاحباتي في الجامعة 

عادل: و هتروحي الفرح؟

شيرين باصرار:طبعا هروح

عادل:و الولد؟

شيرين و هي تبتسم بثقة:هسيبه عند ماما



هكملكوا المره اللي جاية ان شاء الله


                                    

دعوة فرح

 

 

 

الحلقة الأولى

 

 

جلست فيروز بجوار خطيبها احمد يكتبان قائمة بأسماء المدعوين لزفافهما القريب

و بعد أن أنهى احمد قائمته نظر بحنان بالغ الى عروسه الرقيقة و قال:

احمد:أديني كتبت أسامي كل أصحابي و أنتي خلصتي و لا لسه ؟                             فيروز و هي تفكر:و الله يا احمد انا عزمت كل صاحباتي في الشغل بس فيه كمان صاحباتي من ايام الجامعة بحبهم اوي بس السنين فرقتنا ........                        احمد:طيب ما تبعتي لكل واحده دعوة و هما أكيد هيجوا                                    فيروز:تفتكر هيجوا ؟؟؟؟؟                                                                       احمد:يا حبيبتي الواحد ما بيصدق يلاقي فرصة يتجمع مع أصحابه القدام              فيروز:تصدق معاك حق برده ..... ياااااااااااااااه دول وحشوني اوي                    بدأت فيروز تكتب أسماء صديقاتها القديمات:                                                        

                                    رانيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا 

                                    غــــــــــــــــــــــــــــــــــــــادة

                                    أسمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــاء

                                    شيــــــــــــــــــــــــــــــــــــرين

                                   سلــــــــــــــــــــــــــــــــــــوى

فيروز و هي تشعر بالسعادة:كده خلصت و عايزاك تبعت الدعوات بسرعة

أحمد:حاضر

فيروز:مش مصدقه اننا خلاص هنبقى مع بعض علطول

احمد:الحمد لله احنا صبرنا كتير يا حبيبتي

فيروز:ياااااااااااااه سبع سنين بس الحمد لله ربنا كرمنا 

احمد:الحمد لله

 

هكملكوا المره اللي جايه ان شاء الله